Home

NieuwSLetter

 

Uitnodiging voor de ALV en rit op 4 mei

Wij nodigen u uit om deel te nemen aan de Algemene Leden Vergadering op 4 mei in Odijk. Deze ALV wordt afgesloten met een lunch. Er zijn hieraan geen kosten verbonden.
Na de lunch volgt een rit die is uitgezet door Aad en Conny van Staveren. De rit wordt afgesloten met een drankje. Kosten voor de deelname aan de rit en het afsluitende drankje zijn € 7,50 per persoon.

Er is de mogelijkheid om je op te geven voor een heerlijk ‘Open Vuur Diner’. Kosten daarvoor bedragen per persoon € 35 en middels de aanmelding te voldoen. Over dit diner schrijft het restaurant:
'Alles wat we bereiden is met respect voor de aarde gegroeid zonder bestrijdingsmiddelen en zonder haast. Omdat we weten waar onze groenten en vlees vandaan komen koken we met veel liefde en aandacht. Alles heeft betekenis. Aan lange tafels onder een sfeervolle stretchtent serveren we het diner. De gerechten worden op schalen op tafel gepresenteerd als een family style dinner. Afsluitend kan er nog koffie/thee gedronken worden rondom de vuurkuil. Onze kracht is om pure smaken te combineren met spannende elementen als een bijzondere kruiden salsa of een heerlijke saus bij het vlees.'
Menu:
-bouillon met wilde kruiden
-Geroosterde bospeen met daslookdressing
-Spitskool met salsa van de bbq
-Fire baked potatoes met aioli
-Varkensprocureur met venkel-honing korst
-Seizoensvis met kruiden
-Langzaam gegaarde runderklapstuk
-kropsla met tuinkruiden dressing
-brood met dips

Belangrijk:
Het is de bedoeling dat het diner vóór 20.00 uur is beëindigd i.v.m. de Nationale Dodenherdenking. Mocht dat niet lukken (om welke reden dan ook) zal er twee minuten stilte worden betracht ter nagedachtenis aan de gevallenen.

Let op:
· Aanmelden is mogelijk tot vrijdag 26 april 18.00 uur. Na deze datum/tijd is het niet meer mogelijk om je aan te melden.
· Méér informatie over exacte tijden, start adres, enz., ontvangen de deelnemers een aantal dagen vóór dit evenement.
· Wilt u de rit rijden door middel van de MyRoute App en/of een routeboek ontvangen? Dan kunt u dit aangeven door bij de aanmelding deze optie(s) te selecteren. Zorg ervoor dat het mailadres welke bij de club bekend is hetzelfde is als het mailadres waarmee u zich aanmeldt bij de MRA app.
· Wilt u de rit rijden met uw eigen navigatiesysteem? Iedereen ontvangt bij het versturen van de uitnodiging het .gpx bestand als bijlage in de mail. Er worden geen andere bestandsformaten meer ondersteund (zoals .itn).
· U kunt zich alleen op de gebruikelijke manier aanmelden via onze site. NB: de bedragen zijn per persoon; geef s.v.p. het juiste aantal deelnemers op en controleer het bedrag.
· U wordt automatisch naar de betaalpagina geleid van betaalservice Mollie, ga na het afronden van de betaling door (sluit niet af); er volgen nog enkele stappen op onze eigen site.
· Voor vragen of opmerkingen kunt u terecht bij de rittencoördinator (ritten@mbrc107club.nl).

SLeutel/Airco/Taxatiedag 6 april Harmelen

De eerste SLeuteldag zal weer worden gehouden bij een lid van onze club in Harmelen en we zijn welkom van 10.00-16.00 uur. Het is geen garage, maar er is wel een brug aanwezig en genoeg ruimte om meerdere auto’s kwijt te kunnen en in ieder geval binnen te kunnen werken. Andre Pisa zal hierbij aanwezig zijn voor het taxeren van onze SL(C)’s, Richard Bolt zal onze airconditionings weer testen op lekkages en afvullen met het nieuwste koelmiddel en Raymond van den Broek met 30 jaar ervaring met reparatie’s en restauratie’s aan Mercedes oldtimers is er voor technische ondersteuning. Met het koudemiddel wat hij gebruikt hoef je het aircosysteem niet te retrofitten, want hij vult het systeem af met een alternatief voor het oorspronkelijke middel. Er is deze dag plaats voor maximaal 8 auto’s voor de aircocheck. De kosten hiervoor bedragen 120,- (graag contant afrekenen)

Aircosystemen van old- en youngtimers van vóór 1995 die oorspronkelijk gevuld zijn met het inmiddels niet meer verkrijgbare R12 (Freon), kunnen gevuld worden met een vervanger voor R12, Duracool 12a. Duracool 12a is op dit moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen, en heeft zelfs betere koeleigenschappen. De kosten voor het vullen van uw oude R12 systeem met Duracool 12a zijn 120 euro per vulling koudemiddel ongeacht het gewicht, inclusief alle werkzaamheden. Als extra wordt er altijd een kleine hoeveelheid UV vloeistof toegevoegd voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Tevens kan er vlak voor het vullen de juiste olie die geschikt is voor R12 systemen toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
Het vullen van de airconditioninginstallatie omvat standaard de volgende werkzaamheden:
- Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid restgas voor het bepalen van de conditie van het systeem.
- Indien mogelijk, vaststellen wat voor soort koudemiddel er tijdens de laatste vulling van het systeem gebruikt is.
- Vacumeren en lektesten.
- Spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid Duracool 12a koudemiddel en uv vloeistof.
- Controle op de werkdruk tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.

Andre Pisa is van Ataxaties uit Utrecht en is een gerenommeerde taxateur. Bij taxatie voor het afsluiten van een verzekering is het van belang te weten dat de meeste verzekeringen alleen rapporten van taxateurs accepteren die zijn aangesloten bij de federatie NIVRE, VRT of de FEHAC. De taxateur van Ataxaties is bij alle drie van de genoemde organisaties aangesloten. U kunt rekenen op een vakkundig en onafhankelijk taxatierapport dat door verzekeringsmaatschappijen wordt geaccepteerd. De kosten van een half uur durende taxatie bedragen voor deze clubdag 120,- (graag contant afrekenen) en er is plek voor ongeveer 8/9 taxaties.

Reageer aub door je officieel aan te melden via onze website voor de SLeuteldag en vermeld bij opmerkingen of je gebruik wilt maken van de aircocheck of taxatie.

Deze dag zal ook Raymond van den Broek aanwezig zijn voor technische ondersteuning. Raymaond heeft al 30 jaar ervaring met onderhoud en restauratie aan vooral Mercedes-Benz old-en youngtimers en hij heeft een eigen garage in Middelbeers. (www.raymond.nl)

De koffie en de lunch worden verzorgd (voor degenen die zich hebben aangemeld).

Op de SLeuteldag hoef je niet persé te SLeutelen, want voor een gezellig praatje of juist meekijken bij anderen ben je uiteraard ook van harte welkom. Ben je zelf technisch goed onderlegd dan zijn dit de dagen om deze kennis te delen met onze andere leden. Wil je weten wat een SLeuteldag inhoudt, kijk dan eens op onze website onder activiteiten naar de foto’s van de voorgaande SLeuteldagen. Je kan je tot enkele dagen voor de SLeuteldag inschrijven en daarna wordt deze inschrijving gesloten, zodat we bijvoorbeeld weten hoeveel broodjes we voor de lunch moeten bestellen. Vlak voor de SLeuteldag ontvangen alle deelnemers een e-mail met meer informatie over o.a. de locatie. Neem indien mogelijk je eigen gereedschap mee.

Tot 6 april.

Vincent Breur
techniek@mbrc107club.nl

Nieuwe clubstatistieken

Sinds 2011 ben ik webmaster van onze club. Onderdeel van de site is de database met o.a. alle lid- en auto-gegevens. Op basis van deze gegevens maak ik sinds 2012 een overzicht van enkele statistieken van onze club. Ook nu heb ik dit overzicht weer actueel gemaakt. Dit levert enkele leuke inzichten op.

Indien de afbeelding te klein is, dan kun je de grote dia vinden onder ‘Uitgelicht’ op de homepage door onder ‘Statistieken’ op de button ‘Naar het overzicht’ te klikken.

Het ledenaantal blijft alle jaren schommelen rond 300. Na de ‘topjaren’ 2013 en 2014 met resp. 328 en 318 leden zagen we een daling naar 283. Tijdens de corona jaren 2020 en 2021 zagen we opnieuw een verhoging naar 341 en 327 leden. Nu zien we toch ook weer een daling naar 322 in 2022 en 286 leden in 2023.

Als we kijken naar het aantal jaren dat een lid bij onze club blijft, dan zien we dat 109 leden al meer dan 10 jaar lid is. Vier jaar geleden was het aantal dat meer dan 6 jaar lid gelijk aan 138. Dit lijkt dus een groep die hun 107 lange tijd in bezit hebben en trouw zijn en blijven aan hun clublidmaatschap. Verder zie je een terugkerende curve; veel nieuwe leden haken na het eerste of tweede jaar al weer af. Als een lid na twee jaar nog lid is, dan is hij/zij dat ook nog wel in de daarna volgende jaren. Daarna neemt het ledenaantal dan elk jaar weer geleidelijk af.

Door het trouwe deel in het ledenbestand zien we ook de gemiddelde leeftijd van de leden toenemen. Deze was in 2012, 2015, 2019 en 2023 resp. 53, 56, 59 en 62 jaar.

We zien een langzame daling van het aantal van het type 300 en 420 SL. En er waren al relatief veel minder 107’s van dit type. Ook het aantal SLC lijkt langzaam af te nemen. Wel zien we een toename van types 450 en 560 SL: allemaal afkomstig uit de VS?

Wil je weten hoe de verdeling is over de bouwjaren? Of wil je weten welke kleur steeds populairder wordt? Kijk dan naar de volledige presentatie. Die kun je vinden onder ‘Uitgelicht’ op de homepage door onder ‘Statistieken’ op de button ‘Naar het overzicht’ te klikken.

Zie je andere opvallende dingen? Of weet je andere leuke feitjes? Laat het dan weten. Post bijvoorbeeld een bericht hierover op onze Facebook pagina. Een leuk feitje dat uit de database gegevens te halen is, is dat er 53 107’s al twee keer ‘lid zijn geweest’ onder een andere eigenaar. En daarnaast zijn zelfs 4 107’s al drie keer ‘lid geweest’ onder drie verschillende eigenaren.

Ad van de Ven
Webmaster

Archief

Bent u op zoek naar een oud bericht?
Kijk in ons Archief