Mercedes Benz R/C 107 SL-Club NL

 

De NieuwSLetter

 

KEIZERSTOUR MBVC

10-08-2007

Onderstaand stukje hebben wij naar de redactie van de Zilverster gemaild.

 

Namens enkele (bestuurs)leden van de Mercedes Benz R/C 107 SL-Club Nederland willen we via deze weg de organisatie van de Keizerstoer hartelijk danken voor de geweldige dag.

Naast de eigen clubritten is het prachtig om af en toe met je cabriolet tussen al die andere mooie wagens van hetzelfde wereldmerk mee te kunnen rijden.  

Jullie activiteiten zoals de mooie routeboeken, de originele verzamelpunten bij telkenmale andere MB dealers , de hartelijke ontvangst en de aandacht voor cultureel/ historische zaken tijdens de rit stimuleren onze eigen clubactiviteiten. Niets dan lof tenslotte voor de uitstekende wijze waarop de organisatie afspraken heeft kunnen maken met de weerman.

Als dank een mooie foto van enkele W 107 auto’s die met zo’n bijzondere achtergrond nog beter uit de verf komen.

Nogmaals dank aan MBVC, MB123 Club Nederland, en D.C. Nederland.

Bestuur 107SL-Club, Chris Hoogeveen

 

LINK PAGINA UITGEBREID

04-08-2007

De link pagina is uitgebreid met een link naar een nieuwe pagina. Daar kunt u verschillende filmpjes afspelen over Mercedes-Benz, en in het bijzonder over het type 107.

Veel kijk plezier.

 

VERSLAG TOERRIT BRABANT

23-07-2007

Rain or Shine?

Op 22 juli vond alweer de 4e rit van dit jaar plaats. Net als vorige maand was het spannend wat de weergoden voor ons in petto hadden. Bij de rit van Emmeloord naar Harlingen vertrouwde ik het niet en liet ik het afweten. Achteraf was ik wel blij, toe ik hoorde over de stortregens in het hoge noorden.

Maar nu wilde ik toch wel weer meerijden, dus de hele week de weerberichten gevolgd. De regenkans varieerde elke dag, eerst 50 %, dan weer 20 %, vervolgens 60% om te eindigen op 70%. Maar, de regenhoeveelheid zou maar 1 tot 2 mm bedragen. Dus, niet zeuren en gewoon gaan.

Om 7 uur opgestaan, gordijnen open en ja hoor, regenen! Nou die 1 mm was al gevallen, dus wat kon ons nog gebeuren? Volgens Buienradar.nl zou het vanaf 9 uur droog zijn. Echter die voorspellen maar 2 uur vooruit….. Wat de rest van de dag zou brengen beleef dus een verrassing.

Toch maar op pad gegaan en tegen mijn principes met mijn SL de natte weg op. Aangekomen in Molenschot was het al lang weer droog (Buierradar.nl had gelijk gehad). Als ik goed geteld heb waren er 18 SL’s en 1 SLC (van organisator Han Emmen). Toch een beste opkomst in deze vakantieperiode en met deze weersverwachting.

Na koffie met Brabants gebak en veel gepraat over onze gezamenlijke passie, gingen we op weg. Inmiddels had ik mij SL al een keer open gedaan en ook al weer gesloten. Donkere wolken en zonneschijn wisselden zich in snel tempo af. Zou die 2e mm regen ook nog gaan vallen?

Iedereen vertrok open, behalve Han dan. De routebeschrijving was ergens tussen Han en Fred in het emailverkeer blijven steken, zodat we het zonder papier moesten doen. Dus dan maar keurig achter elkaar blijven rijden. Dat ging best goed, zeker omdat er volgens mij geen enkel verkeerslicht in de route zat. Hebben ze die niet in dit deel van Nederland, of had Han de route zo goed uitgestippeld? Ik denk het laatste. Mocht iemand weten dat het eerste het geval is, wil ik dat graag weten. Dat ga ik direct verhuizen.

Landelijke weggetjes met weilanden en boerderijen wisselden zich af met mooie boswegen. Dwars over een rommelmarkt in België reden we door naar Chaam om daar te gaan lunchen. Zoals gebruikelijk waren enkele leden niet bij hun auto’s weg te krijgen en werd er ook nog even een nieuwe koplamp in een SL ingebouwd. Als echte diehards zaten we als enige gasten buiten te eten. En maar kijken naar de hemel. Donkere wolken met lichtere wolken ertussen. Ik vroeg me af wie het hardst naar het parkeerterrein zou rennen, maar iedereen bleef (stoer?) zitten. Zelf toen er druppels vielen, bleef iedereen zitten!

Nou ja, even dan. Toen kwamen er toch wat meer druppels. Ik geloof dat Martin als eerste een sprintje trok. Maar voordat men op het parkeerterrein was, was het alweer droog. Nee, die 2e mm hadden we nog niet te pakken hoor

Die kwam wel toen ik binnen stond af te rekenen. Alleen had ik dat niet in de gaten….  Gelukkig een aantal clubleden op het parkeerterrein wel. Die waren zo vriendelijk geweest om mijn auto snel dicht te doen. Die 2e mm was in ongeveer 1 minuut naar beneden gekletterd. En het was meteen weer droog. Alle Sl’s waren weer dicht. Maar ja, je hebt een cabrio of niet dacht ik en ik was zo eigenwijs om hem weer open te doen. Een kwestie van snelheid houden dan blijf je wel droog als het een beetje regent. Alleen snelheid houden in Baarle Nassau met haar drukke winkelstraten, valt niet mee… Dus toch een heel klein beetje nat geworden.

Tijdens het laatste deel van de rit was het kleine beetje vocht al weer uit de auto verdampt. Na afloop nog lekker nagepraat. Tijdens de borrel werden de SL’s en de SLC ook getrakteerd op de nodige nattigheid. Daarna geen regen meer gezien.

Al met al een zeer geslaagde dag. Mooie route, leuke mensen en weer veel ideeën uitgewisseld voor nieuwe toekomstige clubactiviteiten.

Han en Fred, bedankt voor de goede organisatie.

Hans Eric Lagerweij                  Klik hier voor foto's

 

DE AGENDA IS UITGEBREID

22-07-2007

De agenda is uitgebreid met een extra pagina. Hier kunt u andere activiteiten lezen die buiten onze club gehouden worden.

Weet u ook leuke activiteiten die voor onze leden interessant zijn?                                                        Mail het de redactie: redactie107@mbec107club.nl

 

FORUM AANGEPAST

19-07-2007

Het forum is uitgebreid met het item 'Bestuurs mededelingen'. Hier kunt in het vervolg de gang van zaken van het bestuur lezen. De eerste oproep staat er al op. U moet zich wel eerst registeren om in te kunnen loggen.

Ook kunnen wij u melden dat de techniek pagina 'Techniek en reparatie' nog elke dag wordt uitgebreid met allerlei informatie over onze SL/C's.

 

GROTE OPKOMST CLUBMIDDAG

15-07-2005

Als junior lid (sinds 30-04-2007) was het voor mij de eerste keer dat ik een club-middag meemaakte.

Wat een enthousiasme en wat een mooie auto’s!

Zelf was ik met mijn dagelijkse auto gekomen omdat het vanuit Friesland nog best een aantal kilometers rijden is en ik volgende week ook mee doe met de Brabant rit. Als je bedenkt dat een 450SL ongeveer 5 kilometer uit 1 liter super benzine haalt, werd me dat een beetje te gortig. Achteraf had ik er wel spijt van dat ik toch niet met mijn 450SL gekomen was.

Maar ja, toch nog heel veel geleerd deze middag. Samen met Ger Sondag een sigaren aansteker gerepareerd, nou ja gerepareerd, bijna dan. Bert van Tergouw dook meteen bij iedereen onder de motorkap om zijn technische kunsten te tonen. Ik kon even bij Bert in de kofferbak kijken, hij heeft een totale garage uitrusting met reserve onderdelen bij zich. Van Ger heb ik geleerd hoe je de zonnekleppen er af kan halen en dat heb ik meteen de volgende dag in praktijk gebracht, en mijn zonneklepjes staan er weer vrolijk bij. Bedankt Ger.

Martin Vroegh heeft als ad interim voorzitter de honneurs waargenomen voor Marc Scharlewi en heeft dat op zijn eigen (wijze) manier uitstekend gedaan. Ook aan de inwendige mens werd ruimschoots aandacht besteed met hapjes en drankjes. Kortom alles was prima in orde. Aan het eind van de dag zijn we nog met paar clubleden naar de Witte Bergen geweest om een hapje te eten. Van Martin moesten we bij het raam zitten zodat hij zijn auto in de gaten kon houden. Pffff je kan ook overdrijven Martin J.

Bedankt Bert en Yvonne voor het organiseren van deze middag.

Bij de volgende club middag ben ik er zeker weer bij.

Aart Kaptein

 

TECHNEUTEN MIDDAG IN BLOKKER

12-07-2007

Onder het motto "even de koppen bij elkaar steken" hebben Bert, Ger, en Martin dinsdagmiddag aan de SL van Martin enkele onderdelen gerepareerd en/of gemaakt. Zelf de bumpers zijn weer in nieuwstaat.

NIEUW LID WINT 2E PRIJS IN TV PROGRAMMA 'DE GARAGE'

05-07-2007

Onze nieuwe leden Vincent & Saskia Breur hebben in het TV programma 'DE GARAGE' van de VPRO een mooie 2e prijs gewonnen met hun SL tijdens de garagetoertocht. Er deden ongeveer 70 oldtimers aan mee waarvan diverse Benzen.
Ze zijn tweede geworden in de Categorie mooiste auto.

Het programma wordt uitgezonden maandagavond 9 juli 2007.  We zijn benieuwd.....

 

OLDTIMERRIT DD. 24 JUNI 2007 VAN EMMELOORD NAAR HARLINGEN.

26-06-2007

Op zaterdag 23 juni rijden we 1200km van ons vakantieadres in Frankrijk naar huis. Van 07.00 uur ’s morgens tot 19.00 uur ’s avonds. Gelukkig niet al te veel regen en geen files. De stad Parijs mijden we meestal door de route Franchilienne (A104/N104) te rijden, dat bevalt ons prima. Ik lig desondanks ’s avonds nog te zoefen in mijn bed. De volgende morgen gaat de wekker toch maar weer om 07.00 uur voor onze clubrit door Friesland.

Om 10.00 uur verzamelen in Emmeloord. Met een uurtje zijn we er. Een kippenendje voelt het na zo’n reis van de vorige dag. Het kappie voor de zekerheid maar dicht. Maar het zou best kunnen, open rijden.

Het is niet koud en het blijft droog. Zelfs de zon verschijnt.

Aangekomen bij van der Valk zoeken we gauw de koffie op en zitten we op een gezellig plekje in afwachting van de andere deelnemers. Weer veel nieuwe gezichten. Leuk!!

Inmiddels zijn alle kappen, op 2 na, naar beneden. Er wordt door sommige mensen wel een beetje benauwd naar de lucht gekeken, maar het blijft toch het leukst om open te rijden. Dus huppekee doe eens gek. Om 11.30 uur rijden we met 11 oldtimers en 1 “nieuwtimer”. (Chris zijn versnellingsbak is in de revisie) de parkeerplaats af. Op naar Friesland.

Bûter, brea en griene tsiis, wa’t dat net sizze kin is gin oprjochte Fries.

Boter, brood en groene kaas, wie dat niet zeggen kan is geen oprechte Fries.

Het landschap trekt weer aan ons voorbij en we kunnen genieten van schapen,lammetjes, koeien, zwanen, de mooie zwarte Friese paarden en fietsers. Aan de horizon dorpjes met zadeldak kerktorens en donkere luchten langs de dijk. Jammer van de horizonvervuiling boven het silhouet van Warns. WINDMOLENS!!

Even nog gedacht dat Wim en Ineke naar Friesland zijn geëmigreerd en in Warns een garage begonnen zijn. We missen ze immers steeds bij de toerritten. Boven een deur staat:

                    GARAGE de VRIES. FIETS- en TANDEMVERHUUR.

De zwaluwen vliegen laag en dat is geen goed teken. Langs de dijk zien we donkere luchten. Maar het zonnetje schijnt nog steeds op ons hoofd.

Na het Margrietkanaal worden we gewaarschuwd.”BIJ VORST GLAD WEGDEK” Zo erg is het gelukkig niet. Maar .... bij Aldemardum houden we het dan toch niet meer droog. Gelukkig rijden we net op een weg waar overheen een dicht bladerdak zit. Tenminste dat denkt Fred. Hij stopt iets te vroeg, zodat de laatste auto’s net buiten de boot vallen. En het hoost niet het stortregent. Dat houden we binnen dus niet droog. Zouden we met 120 op de grote weg gereden hebben dan waait de bui wel over. Nu staan we stil en krijgen we de volle laag.

Aart krijgt een les kapopzetten. Dat heeft hij nog niet gedaan met zijn nieuwe Amerikaanse aanwinst. En als het dan ook nog snel moet. Hij blijkt waterdicht te zijn, dus die test is in ieder geval geslaagd.

In Stavoren pauzeren we bij Restaurant “De Kruidmolen”. Leuk direct aan de sluis, maar door de regen houden we het bij binnen zitten. We verbouwen met z’n allen het restaurant, zodat we aan twee tafels kunnen zitten. Er kan worden geluncht.

Om 14.30 uur gaan we weer op pad. De kappen moeten dicht blijven. Als we door Hindeloopen rijden zie ik dat de boot van Joop Braakhekke nog bij zijn moeder voor de deur ligt en nog niet is verkocht. Dus wie nog een paar euro’s heeft liggen informatie bij le Garage in Amsterdam. (What’s in the name)We rijden verder door het Friese landschap en vinden in Gaast koeien op onze weg. In Kimswerd zien we een prachtige KOP-HALS-ROMP boerderij. En een boerderij met de vrolijke naam CARPE DIEM (Pluk de dag). Dat doen we dus.

Makkum, Cornwerd, Kimswerd en uiteindelijk Harlingen. Daar nemen we afscheid van elkaar, d.w.z.niet van allemaal. Een aantal auto’s rijden nog mee naar Zurich om nog even iets te drinken en wat verder met elkaar te praten. Dan nemen we de A7 over de Afsluitdijk en rijden weer richting Blokker. Bij Wognum volgt weer een wolkbreuk. We zitten nu droog en zijn bijna thuis.

Fred het was weer een heel geslaagde rit. Bedankt voor het uitzetten en het voorrijden.

Jammer van de stop in die regenbui, maar het is je vergeven.

                                                          OANT SJEN  (tot ziens)

Voor foto's klik hier