Mercedes-Benz R/C 107 Club Nederland
De NieuwSLetter 2008
MERCEDES-BENZ CLASSIC PARTNERS 21-12-2008 De Stichting Mercedes-Benz Automobiel Clubs heeft in de afgelopen maand acht Mercedes-Benz dealers het certificaat van Classic Partner mogen overhandigen. “We zijn bijzonder verheugd,” aldus Robert Scheerboom, voorzitter van de stichting,“ dat er bij de officiële Mercedes-Benz dealers nog zoveel vakbekwame technici op dit gebied actief zijn. Het zijn zelfs niet altijd de oudste medewerkers van een dealerbedrijf die nog ervaring hebben met oldtimers en klassiekers: je ziet nu ook dat een jonge generatie van enthousiaste specialisten de werkzaamheden vakbekwaam oppakt. Voor ons als facilitaire belangenorganisatie is dat veelbelovend zodat we ook in de toekomst de liefhebbers van klassieke automobielen door te kunnen verwijzen naar Mercedes-Benz specialisten.” Op MBAC.nl kunt u op uw gemak het overzicht van de Classic Partners bekijken. Op vertoon van een clubpas ontvangen leden van de clubs, die zijn aangesloten bij de stichting MBAC, korting op onderdelen en werkzaamheden.Mercedes-Benz Classic Partners in Nederland: Autobedrijf Victoria B.V. te Schiedam Stern Auto B.V. te Nieuwegein Stern Auto B.V. te Hilversum Centraal Automobielbedrijven BV te Beverwijk ROGAM te Moordrecht P. Louwerse B.V. te Burgh- Haamstede B.V. LIAM te Leiden Mercedes-Benz Den Haag, Donau 42 te Den Haag
NIEUWJAARSRECEPTIE: ZATERDAG 24 JANUARI 2009 16-12-2008 De MBVC organiseert op zaterdag 24 januari 2009 vanaf 14.30 uur een nieuwjaarsreceptie in het pand van BenzBuzinezz in Terheijden (Brabant) Hierbij zijn ook alle leden van die Clubs welkom, die aangesloten zijn bij de MBAC, onze overkoepelende vereniging. Vandaar dat het bestuur van onze R/C 107 club u van harte uitnodigt ook deel te nemen aan deze activiteit. Het organiserend comité rekent vast op uw komst aangezien men schrijft: "..Met ons aller aanwezigheid onderstrepen we eens te meer het belang van onze gezamenlijke passie voor ons merk Mercedes-Benz.." Hopelijk zien we elkaar dus op de 24e januari 2009 in Terheijden Meldt u zich aan via onderstaande link voor 10 januari 2009. MBVC (aan de rechterkant ziet u verdere informatie) LAATSTE UPDATE OLDTIMERS 27-11-2008 Lees het laatste nieuws van de FEHAC over de vrijstelling. Klik hier voor de brief
BELASTINGVRIJSTELLING OLDTIMERS NIET BEPERKT!!!!!!! 20-11-2008 De vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt voorlopig niet beperkt. In de Nacht van woensdag op donderdag bleek er in de Tweede Kamer te weinig steun voor dit initiatief van de ChristenUnie. De kleinste coalitiepartij wilde dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking zouden blijven komen voor de vrijstelling.
BEHOUD BELASTINGVRIJSTELLING OLDTIMERS !!!!!!! 18-11-2008
Geachte
clubleden en andere belangstellenden,
http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html
AFSLUITING 2008: CLUBMEETING LAGE VUURSCHE 12 OKTOBER 2008 27-10-2008 Zondag 12 oktober j.l. sloot onze 107 SL/C club onder zeer goede weersomstandigheden de jaaractiviteiten 2008 af met een clubmeeting in Lage Vuursche. Het bestuur mocht meer dan 20 “koppels”, waarvan de helft mét de 107 bolide, begroeten. In een welkomstwoordje blikte men met tevredenheid terug op de 12 activiteiten, waaraan in totaal 108 leden met hun partner deel genomen hebben. De jubileumdag met ALV, de ritten in Drenthe en de Betuwe en de Stuttgart decenniumreis trokken de meeste deelnemers. Saskia Breur, onze immer actieve secretaresse, stond met haar partner op de eerste plaats wat betreft de deelname aan de clubactiviteiten. Vriend Adriaan Moret sloot de top tien af. Het bestuur spreekt de verwachting uit dat volgend jaar meer nieuwe leden hun gezicht laten zien bij de ALV en verdere activiteiten. De ervaring leert dat de club meer gaat leven voor een lid naarmate hij/zij meer clubgenoten leert kennen. De club mag zich overigens verheugen in een gestage groei van het aantal leden. Sinds de start van het (afgelopen) seizoen is de ledenlijst met 60 nieuwe aanmeldingen gestegen naar 210. Formidabel! Op 2 november a.s. gaat het bestuur weer rond de tafel zitten om aan de hand van de ervaringen in 2008 een nieuwe activiteitenkalender voor 2009 samen te stellen. De agenda is overvol dus we zullen nog wel enkele zondagmiddagen nodig hebben om alle punten te bespreken. Hopelijk krijgt u zeer binnenkort informatie via de post binnen over de deal die afgesloten is met een verzekeringskantoor. Dan kan dat punt in ieder geval van de agenda afgevoerd worden. Mocht u nog ideeën hebben m.b.t. activiteiten in 2009: mail of bel ons. Houdt u in ieder geval de website in de gaten. Wellicht treft u daar een uitnodiging aan voor een (eventuele) nieuwjaarsreceptie of een clubmeeting in het voorseizoen van 2009. Vanaf deze plaats danken wij een ieder die zich, op welke wijze dan ook, heeft ingezet voor de club. Houdt u het hoofd koel in deze recessie, raak niet in paniek: we hebben immers onze waardevaste SL/C nog. Hopelijk tot ziens op de ALV 2009. Het bestuur van de Mercedes Benz R/C 107 club Nederland
LAATSTE NIEUWS VAN DE FEHAC 20-10-2008 Wij kregen deze nieuwsbrief van de FEHAC. Klik hier om de brief te openen. Veel leesplezier.
LAATSTE CLUBMEETING 2008 02-10-2008 Beste clubleden, Het seizoen loopt helaas alweer op zijn laatste benen en op onze jaaragenda van 2008 staat nog ėėn activiteit: de clubmeeting op zondag 12 oktober in het centrum van het land. Deze is gepland van 14.00u tot 17.00 u. Graag nodigen we u uit om samen nog eens terug te blikken op de, naar onze bescheiden mening, toch wel zeer geslaagde activiteiten van het afgelopen jaar. Wellicht heeft u nog leuke foto’s van een toerrit, mooie automagazines of andere aan onze mooie SL/C gerelateerde zaken. Neemt u deze dan gerust mee zodat een ieder daarvan kan genieten. Aan deze meeting is geen rit verbonden. U kunt dus zelf beslissen of u er zelf ėėn uitzet op weg naar de locatie. Hopelijk is het weer ons zo gunstig gezind dat uw SL/C de weg op mag. Voor deze meeting hoeft u geen bijdrage te voldoen. Het bestuur zorgt voor koffie PLUS en natuurlijk laten we u niet weggaan zonder het glas te heffen op het afgelopen jaar. Meldt u zich nog wel even
aan via onze website. U kunt zich opgeven tot uiterlijk zondag 5
oktober a.s. Met vriendelijke groet, namens het bestuur. Martin Vroegh, Voorzitter.
SLOTRIT DRENTHE 20 SEPTEMBER 2008 21-08-2008 Het is ditmaal weer een vroegertje. Kwart voor 8 in de auto. Nog te fris voor een open kappie. Maar het zonnetjes schijnt al boven de grondmist in de weilanden. Het belooft een mooie dag te worden. We rijden over de Markermeerdijk door de polder richting Drenthe. Het vakantiegevoel dient zich weer aan. Lekker rustig toeren. Na 2 uur en een pietsie arriveren we Bij “T Hoes van Hol-An in Aalden. Mooie omgeving. We worden verwelkomd door Lammy en Adriaan. Eerst nog even om elkaars auto’s heen draaien en wat (technische) wetenswaardigheden uitwisselen en dan naar binnen. De koffie kunnen we zelf tappen uit een tinnen kraantjes kan en daarbij krijgen we een wafel met warme kersen en slagroom. Dat smaakt goed. Voor verschillende leden is het een tocht met hindernissen geweest, om er te komen. De snelweg tussen Amersfoort en Zwolle is wegens werkzaamheden gesloten en de aangegeven omleiding raakte langzaam verstopt. Daar plukte Saskia en Vincent de zure vruchten van. Ze doen 4 uur over hun rit. Gelukkig kunnen ze uiteindelijk al is het wat laat aan onze slotrit beginnen. Het route boek, dat we krijgen, is deze keer een plaatje. Met foto’s, route kaarten en een spoedcursus Drents. Dat zal van pas komen. Lees het nog maar eens op www.drentsetoal.nl Bij vertrek wordt iedere auto door Adriaan op de foto gezet. Ik heb ze niet precies geteld maar het zit toch gauw rond de 30. Het begint al goed na een aantal kilometers. We moeten volgens het boek links maar de ANWB paal geeft toch echt aan dat Gees naar rechts is. (Is dit ook Drents?) De eigenwijze Westerlingen nemen toch maar de afslag rechts en dat blijkt goed uit te pakken. Volgende aanwijzing: Links achter een hek kunnen we wilde koeien spotten. Nieuwsgierig loeren we het mooie natuurgebied in. Wat zijn wilde koeien? Zijn ze eng of maken ze veel lawaai? Geen koe te bekennen. Na een paar honderd meter RECHTS zien we ze braaf in een weitje liggen. En nu snappen we dat wilde ook. Ze hebben hun haar niet gekamd. Het zijn Schotse Hooglanders. Wel erg mooi om te zien met hun grote horens. En verder gaat de rit. We rijden langs boerderijen met de namen HAMVELD, de STROET of ACHTER de SPANNEN. Ik blijf altijd nieuwsgierig hoe zulke namen ontstaan. Na aanwijzing 25 (einde weg links af. Eursing) zien we ineens de hele rij uiteenwaaieren. Ze gaan rechts en links of vergeten daarna na de bushalte parallel te gaan rijden of volgen de verplichte rijrichting niet en gaan rechts in plaats van links. Ook wij moeten even rustig de tekst herlezen en weer terug naar de rotonde. We beloven onszelf dat we in Westerbork op een terras mogen. Het is immers heerlijk weer. En bij dat vakantiegevoel hoort een terras. Of niet soms? In Westerbork hebben we de terrassen voor het uitkiezen. We zien op elk terras wel een aantal clubleden zitten. Na de cappuccino en een tosti rijden we naar Orvelte. Voor 3 euro parkeren we de auto bij een paar vriendelijke dames in het weiland. Orvelte is druk. Er wordt een soort tuttemerul markt (zou Jan des Bouvries zeggen) gehouden. Veel bloem schikwerk. We lopen een rondje. Horen dat er in het dorp praktisch niemand meer woont. Dat het in oktober uitgestorven is. En dat het er schitterend uitziet als het gesneeuwd heeft. Dat gebeurt dus niet zo vaak meer tegenwoordig. Maar als u dan in de buurt bent, ga eens kijken zou ik zeggen. We vervolgen de route weer en kijken uit naar weer een terras. Het is nog vroeg en we worden om 18.00 uur aan de eindstreep verwacht voor de barbecue. Waar dat zal zijn is een verrassing. Al had Lammy’s moeder het bij onze start bijna verklapt. Geen terras meer te vinden, dus maar rustig door gereden naar de Nieuwe Dijk nr. 17. Het huisadres van de zus en zwager van Lammy. Daar zag het er prima verzorgd uit. Eigen parkeerplaats met ruime in en uitstapmogelijkheid voor de “echte” oldtimer liefhebbers. Tafels en stoelen op een terras voor een grote partytent. Toiletwagen met alles erop en d’r an. Koffie, thee, fris, bier en wijn. Zelf even bijhouden wat je gebruikt. Bij vertrek afrekenen. Eerste consumptie van de club. Verwarming in de tent, die op dat moment nog niet nodig is. Maar 's avonds goed zijn dienst doet. Ook de openhaard van Aart geeft later buiten goede warmte voor de diehards onder ons. En toen de barbecue. Volop vlees, salades, stokbrood, kruidenboter en sauzen. Jammer dat er een figuur was, die mijn saté pikte toen ik even niet keek. Maar ja je kan niet alles hebben. Er is op zo’n dag altijd wel een minpuntje te bespeuren. Gelukkig was dat niet bij de organisatie het geval. We hebben enorm genoten van Drenthe, de route en het feestje tot slot. De hotelgasten worden per Oldtimer taxi van het naar hun hotel in Coevorden gereden. Perfect. Voor iedere deelnemer is er de foto, die aan de start door Adriaan is gemaakt. Leuke herinnering van een leuke dag. Om 22.00 uur vertrekken we weer richting het Noord-Hollandse en we zijn om 24.00 weer thuis. Hoe laat het in Drenthe nog geworden is weet ik niet. Maar als ik kijk naar wie er bleven slapen, dan zal het vast nog wel even geduurd hebben voor die er in lagen. Tot de volgende keer. Groet, Margreet Sondag. De foto's kunt u bekijken in het Activiteiten Album
=== LAATSTE RIT !!!, U HEEFT NOG MAAR EEN PAAR DAGEN === 10-09-2008
Zaterdag 20
September aanstaande is het al weer zo ver. Onze
laatste clubrit van
2008 in de mooie provincie Drenthe.
Je kan dan eventueel overnachten in een hotel in Coevorden. Er is een zeer speciale taxi geregeld die je zaterdagavond geheel gratis heen en weer naar het hotel kan brengen waardoor je zondag weer lekker uitgerust richting huis kan gaan. Als je je nog niet opgegeven hebt doe het dan snel, je hebt nog maar een paar dagen! (Inschrijving sluit aanstaande zondag 14 september om 23:00 uur.) Wil je gebruik maken van het hotel (http://www.hoteltalens.nl ), geef dat dan even bij je aanmelding aan in het veld “opmerking” en dan regelen we dat voor je. We zien elkaar op 20 September, Lammy Pastoor, Adriaan Moret, Aart Kaptein.
AAN ALLE CLUBLEDEN VAN WIE DE AUTOVERZEKERING BINNENKORT AFLOOPT: 03-09-2008 Twee bestuursleden hebben onlangs een akkoord bereikt met een verzekeraar in het Noorden van het land. We geven in het kort de voorwaarden weer: - WA- casco: 50 euro - All risks: 0,8 % van de taxatiewaarde - 1 gratis taxatierapport op kosten van de verzekeraar - (inter)nationale assistance bij pech (indien all risks verzekering) Gedetailleerde info volgt binnen enkele weken. Volgens het bestuur is er een optimaal resultaat uitgekomen dat zeker ver beneden de prijs zit van uw huidige verzekering. Loopt de jaartermijn van uw autoverzekering binnenkort af dan kunt u zelf berekenen of een overstap loont. Natuurlijk moet u wel lid zijn van de R/C 107 club. Met vriendelijke groet, Het bestuur.
KNERPEND GRINT Limburg,Wittem, zondag 24 augustus: Rond 11.00 ‘s morgens rolden de banden van onze SL zachtjes over het knerpende grint van de mooie oprijlaan van het statige kasteel Wittem. Een prachtig gezicht, een heerlijk gevoel, een mooi moment. Opeens wist ik weer waarvoor ik mijn SL gekocht had. Binnen een kwartier was de parkeerruimte (het woord parkeerplaats is hier volledig misplaatst) gevuld met 20 R/C 107 SL/C auto’s en stond één van de organisatoren, Han Emmen, ons op te wachten met roadboek, koffie, thee en vlaaien. Oude bekenden en nieuwe gezichten uit alle delen van het land : Friezen, Brabanders, Limburgers , enkele westerlingen en 2 Westfriezen deelden die dag in een goede sfeer hun gezamenlijke passie. Enkele deelnemers wilden niet op 1 dag zoveel kilometers rijden en hadden daarom enkele nachten in een naburig hotel geboekt. Dat ze er frisser bijzaten dan de rest, kan ondergetekende niet zeggen. Was er ’s avonds soms een glaasje whisky of een lekker Limburgsch biertje teveel genomen? Om 11.45 heette de voorzitter ons hartelijk welkom en wees hij o.a. op de meerwaarde van de club. Han Emmen sloot de intro af met een toelichting op de route. Met telkenmale 5 auto’s begonnen we met opgevouwen softtop aan de tocht en ik moet zeggen dat deze vorm van rijden toch wel een stuk prettiger werkt dan allemaal tegelijk van start te gaan en achter elkaar aan te blijven rijden. Geloof het of niet maar ik wil deze rit graag plaatsen in de categorie “uitmuntend”. Dat slaat dan op zowel omgeving, organisatie als locatie. Zouden de Drentse organisatoren dat over een maand kunnen evenaren?We kwamen op heel veel plaatsen in het meest zuidelijke stukje van Nederland met prachtige vergezichten, reden soms onder een waar bladerdak van mooie bomen door. Gelukkig was er onderweg ook tijd om op een mooi plekje uit te stappen voor een consumptie. De foto’s die binnenkort weer op de website staan, zullen laten zien dat ik niet overdrijf. Onder het motto “samen uit, samen thuis” kneep niemand er onderweg tussen uit en kwamen alle deelnemers rond 16.30 u weer binnen druppelen. Helaas bleef 1 SLC onderweg wegens pech steken, zodat we met 1 auto minder samen het glas konden heffen op een geslaagde rit. De voorzitter mocht de beide organisatoren , de heren Emmen en Lagerweij, onder dankzegging een heerlijke fles Muller-Thurgau aanbieden vanwege hun werkzaamheden voor deze rit. Ook al hebben we een kant en klare Mergellandroute gereden, er blijft genoeg voorbereidingswerk over. Prima gedaan, Han en Hans Eric. Tenslotte nodigde de voorzitter een ieder uit zich vooral in te schrijven voor de laatste rit van het jaar. Deze wordt in Drente verreden en opgeleukt met een BBQ. Naar ik vernam, regelt de organisatie voor de liefhebbers een hotel. Klasse! Het schijnt rond “Slenaker Hof” in de nacht van zondag op maandag nog lange tijd onrustig geweest te zijn………… Lidnummer 205.
SLEUTELDAG HOLLANDSCHEVELD 16 AUGUSTUS 2008 16-08-2008 Op zaterdag 16 augustus jl. was er een sleuteldag in het noorden van het land georganiseerd, we waren die dag te gast bij de W114/115 club waar we heel gastvrij werden ontvangen en deze dag gebruik mochten maken van hun werkplaats met alle aanwezige faciliteiten, waarvoor onze dank. De sleuteldag zou
om 10.00 uur aanvangen en van af die tijd druppelde de
belangstellende die zich hadden opgegeven voor deze dag
binnen. Een ieder had voor zich zelf al een lijstje
gemaakt met werkzaamheden en wensen welke hij mogelijk
die dag kon realiseren. Niet iedereen behoefde te
sleutelen maar kwam met zijn bolide gewoon even langs
voor de gezelligheid of verbondenheid met de vereniging.
Vincent en Saskia hadden er zelfs 400 kilometer voor
over om vanuit Pernis even helemaal naar Drenthe te
rijden . De technische begeleiding en hulp waren deze dag in handen van Adriaan en Ger,( Ger kwam hiervoor helemaal uit Blokker ), en niet te vergeten Dhr. Rob Holewijn welke voorzitter is van de W114/115 club en ook een zeer grote kennis en vaardigheid op het gebied van Mercedes heeft, ook hij was de hele dag aanwezig om ons met raad en daad bij te staan. Als het gezellig, nuttig en interessant is dan kom je er achter dat een werkdag veel te kort is, en dat was deze dag ook het geval. Om ongeveer 17.00 uur hebben we er noodgedwongen een punt achter gezet. Terug kijkend was deze dag een
succes, en is hij voor iedereen nuttig maar vooral ook
leerzaam geweest en zijn de meeste wensen die men had,
gerealiseerd. Ook waren er deze dag een paar nieuwe
leden aanwezig voor wie deze dag een mooie introductie
was. Zeker gezien de getoonde animo en belangstelling
is een sleuteldag in het noorden voor herhaling vatbaar. Sleutelaar Jan Mast
SL RIT 10 AUGUSTUS 2008
12-08-2008
Dat zag er niet best uit toen we 's morgens opstonden om naar Meerkerk te vertrekken. Het was weer klaar voor onder water. Zoals wij dat zeggen. Maar enfin niet gaan was geen optie. Er zijn clubleden die heel veel werk steken in het uitzetten van een rit en als iedereen dan verstek laat gaat, dan is dat bijzonder sneu. Gelukkig dachten er zo meer mensen over en van de 37 aangemelden waren er 23 aanwezig. Eerst maar gauw aan de koffie (2e bakkie gratis) het miezerde nog een beetje. Voor ons een heleboel nieuwe gezichten. Leuk. Dat heb je wanneer de ritten telkens in een ander deel van Nederland worden gehouden. Groepje voor groepje werd er vertrokken. De eerste nog met de kap op maar de laatste voelden de eerste zonnestralen al en konden dus open rijden. En dat is zo gebleven de hele rit. De route was schitterend. Voor ons bekend terrein, want de familie woont daar. We reden zelfs bij ze voor de deur langs. Wanneer je deze route in de bloesemtijd nog eens wilt rijden hou er dan rekening mee dat het dan zeer druk is op de Lingedijk. Veel fietsers, wandelaars en auto's. Dat viel nu gelukkig reuze mee. Op het terras van de Oude Spar in Beesd hebben we met een aantal geluncht. Alleen Maltbier, maar dat moet voor een autobestuurder geen probleem zijn toch? Het broodje was lekker en de koffie prima. Onze familie kwam ons nog even vanuit Leerdam gezelschap houden. En maakte een paar foto's. De weg werd vervolgd en de zon bleef schijnen. Bij het veer over de Lek leek het te gaan regenen, maar het bleef bij een paar grote regendruppels. Flink doorrijden maar en in de verte scheen de zon alweer op de dijk. Al met al heeft het nog geen halve minuut geduurd. Af en toe was het flink puzzelen en in de groep gooien hoe een bepaalde zin nu gelezen moest worden. En af en toe reden we verkeerd. De woonwagenbewoners in Vreeswijk kregen de oldtimer parade voor de deur langs. Na nr 14 was nl. hun terrein. En aangezien Fred ons al een doodlopende weg in liet rijden, waren we niet verbaasd een woonwagenkamp op gestuurd te worden. Er bleek echter na een wegversmalling nog een nr 14. te zijn. Daar bevond zich de goede straat. Kruip door sluip door, door een woonwijk. Enfin na nog een paar "zijwegen" te hebben gereden lukte het ons uiteindelijk om in de Meern aan te komen. Het was al half 6. Fred en Han waren nog aanwezig. En de rest was of al weg of had het opgegeven. Slechts een enkeling kwam na ons nog binnen. We hebben er nog maar eentje op genomen en daarna nog wat gegeten. Veel plezier gehad en dat was de bedoeling. De terugreis naar Blokker kon nog steeds open gereden worden. Al met al een geslaagde dag.
Bedankt Fred en Han. Gr.Margreet Sondag
SLEUTELDAG PAPENDRECHT (19 JULI) WORDT 1 WEEK VERSCHOVEN 18-07-2008
Helaas zal er door deze
wijziging een aantal mensen niet kunnen komen, maar op zaterdag 16
augustus wordt er nog een Sleuteldag georganiseerd in Hollandse Veld
en op zaterdag 30 augustus staat er ook één op de agenda in
Papendrecht, dus ik hoop dat de mensen die deze keer afwezig zijn
misschien de volgende keer kunnen komen. NOG ENKELE BEPPERS WELKOM 30-06-2008 Zaterdag 5 juli a.s. heeft een lid van onze club in de buurt van Rotterdam zijn erf en opstallen beschikbaar gesteld voor een twintigtal leden. Er zijn nog enkele deelnemers welkom om tussen 15.00 en 18.00 u. gezellig bij te kletsen onder het genot van een kopje koffie of een glaasje. Aanmelden via mhvroegh@planet.nl of telefonisch via 06-51068725. Na aanmelding krijgt u woensdag de locatie door. Wellicht tot ziens, Met vriendelijke groet, Martin Vroegh.
DE ACHTERHOEKRIT: EEN BELEVENIS! 25-06-2008 Afgelopen zondag 22 juni was er weer een rit georganiseerd voor de leden van de 107 club. Dit maal was de locatie in de Achterhoek, het land van de groep “Normaal”. Nou, normaal was deze rit geenszins maar daarover later meer. We zouden ons verzamelen op de binnenplaats van Restaurant ’t Hagen in Haaksbergen. Vanaf 11.00 uur druppelden de deelnemers binnen onder een prachtige blauwe hemel en volop zonneschijn. Er was een speciale parkeerplaats voor ons gemaakt waar je via een wandelpad naar toe kon rijden. Wat een geweldig gezicht om al die mooie bolides bij elkaar te zien staan. Gelukkig had bijna niemand zich laten afschrikken door de weersvoorspelling en was de opkomst groot, zo’n 23 auto’s. Alle deelnemers werden bij ontvangst getrakteerd op koffie en een echte krentenmik. Na een kort welkomst woordje van Aart Kaptein (voorzitter Martin Vroegh kon helaas niet aanwezig zijn) en uitleg over de route van Han Emmen kon de toertocht van start gaan. Deze keer was er gekozen om het op een andere manier te doen. Niet één hele lange stoet van auto’s maar in plukjes van 5. Hierdoor was het mogelijk geworden dat je wat makkelijker onderweg kon stoppen om wat te drinken of te eten als je daar zin in had. Ondergetekende zat in de op één na laatste groep en terwijl wij van een heerlijke lunch genoten trok de laatste groep al toeterend aan ons voorbij. Tijdens onze lunch begon het toch wel heel snel heel donker te worden, dus voor de zekerheid maar even de kapjes dicht gedaan. De kapjes waren nog niet dicht of daar begon het al. Een enorme wolkbreuk. Nadat we de lunch afgerekend hadden gingen we verder. De ruitenwissertjes aan en de blower op vol vermogen om nog enigszins zicht op de weg te houden. Na door wat plaatsjes heen gereden te zijn en bij het bos aangekomen, schrok ik best wel. Wat was hier gebeurd? Overal takken en bladeren op de weg, het leek wel of er een orkaan door het bos geraasd was. Al slingerend om de obstakels op de weg te vermijden vervolgden we onze weg. Inmiddels was de zon weer gaan schijnen en wat was dat een prachtig gezicht!. Het leek wel als of je door een sprookjesbos heen reed. Al die dampende wegen en bomen zorgden voor een feeërieke sfeer. Boven op de Posbank zijn we nog even gestopt om van het uitzicht te genieten. De softtops dampten in de zon. Vincent Breur vond nog een paar hagelstenen die inderdaad wel heel erg groot waren. We hebben zelf gelukkig geen hagel onderweg gehad maar bij het eindpunt aangekomen was er een aantal deelnemers die wel de bui over hun heen hadden gekregen. Het terras van restaurant “Prinsheerlijk” lag ook bezaaid met bladeren en takken en men was druk bezig om de tafels en de stoelen weer in orde te maken. Na een drankje en heel veel sterke verhalen gingen de deelnemers met open kap en een ervaring rijker weer naar huis. Zie voor de foto’s van deze spectaculaire rit in de Activiteiten Albums Harold en Han, bedankt voor deze geweldige belevenis, op naar de volgende rit op zondag 10 augustus. Een deelnemer.
|