Mercedes-Benz R/C 107 Club Nederland

 

De NieuwSLetter

 

BENZINE IN DUITSLAND

18-12-2010

Onderstaand bericht ontvingen wij van een van onze leden.

Per 1 januari 2011 wordt in Duitsland benzine met E10 verkocht, dus met 10% Bio-Ethanol bijgemengd
Voor de W.107 adviseert men, SuperPlus ROZ 98 Din EN 228 of E Din 51626-1 te tanken. Deze soort is met 5 % bijgemengd.
E.e.a. kan worden nagelezen op
www.mercedes-benz.de  Kies MercedesWelt, Innovation/Umwelt. Onderaan kan de lijst worden gedownload met de types, welke NIET geschikt zijn voor E10. (Of klik hier voor de lijst)

Wellicht vertel ik jullie niets nieuws: m.i. zijn de leden ermee gebaat, hiervan kennis te nemen.
Over 14 dagen is het zover!
En wat in Duitsland wordt doorgevoerd, zal in Nederland  waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten.

Hopende, jullie ermee te hebben gediend,
Met vriendelijke groeten en ...........prettige Feestdagen toegewenst
John Roggeveen.

 

CLUBCARD

08-12-2010

Beste clubgenoten,
De brief, waarin wij vragen uw contributie voor 2011 te voldoen, bracht aan het licht dat een aantal leden na hun aanmelding geen clubcard heeft ontvangen.
Dat vindt het bestuur uitermate vervelend.
Volgens onze contactman vanuit de MBAC, de overkoepelende stichting, is in Stuttgart in juli het systeem plat gegaan. Men dacht dat de kwestie met een paar weken wel opgelost zou zijn. Naar nu blijkt, een ernstige misrekening die daarna ook niet tussen ons en de MBAC goed uitgecommuniceerd is.
Aangezien het jaar 2010 bijna ten einde is, worden op dit moment de MB ClubCards 2011 geproduceerd en rechtstreeks vanuit Duitsland naar de leden verzonden. Rond de Kerst heeft u uw nieuwe MB ClubCard voor 2011 dus in huis. Mocht u na Nieuwjaar nog steeds niets ontvangen hebben, wilt u ons dat dan via de ledenadministratie laten weten.

De leden, waarvan wij vermoeden, dat ze geen clubcard hebben ontvangen, krijgen vandaag nog een mail toegestuurd (lidnummers 549-604).
Mocht u een ander clubnummer dan de genoemde hebben en heeft u ook geen clubcard ontvangen en dat nog niet gemeld, stuurt u dan even een mailtje naar
martin.vroegh@gmail.com


Met vriendelijke groet,
Martin Vroegh, voorzitter


 

BEST CLUBLID

08-12-2010

Het jaar 2010 zit er al weer bijna op. We kunnen terugkijken op een mooi clubjaar. De meeste SL(C)’s staan nu uit te rusten en gaan pas volgend jaar de weg weer op. Volgend jaar gaat een heel bijzonder jaar worden, want we gaan twee jubilea vieren. Allereerst viert Mercedes-Benz haar 125 jarig bestaan als oudste automobiel merk. Daarnaast is het in 2011 al weer 40 jaar geleden dat ons geliefde 107 type het daglicht zag.

Naast de mooie toerritten en Sleuteldagen die momenteel op de agenda gezet worden, gaan wij in 2011 als club flink uitpakken. Dat doen we in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz en de MBAC.

In augustus zal er in Berlijn een internationale megamanifestatie plaatsvinden, georganiseerd door Mercedes-Benz. Wij kunnen daar als club aan deelnemen. Later ontvangt u daarover meer informatie.

In januari vindt het eerste bijzondere evenement plaats en daarvoor wil uw club u graag uitnodigen. Zoals u uitgebreid in de mail die u ontvangen heeft kunt lezen, zal er op 14 t/m 16 januari as. een speciale tentoonstelling plaatsvinden over 125 jaar Mercedes-Benz. De mooiste exemplaren uit de historie van dit merk zullen daar aanwezig zijn. Deze tentoonstelling maakt deel uit van de prachtige internationale oldtimershow  “InterClassics & Topmobiel”, zie ook  
http://www.ic-tm.nl .

Als lid van onze club kunt u met 2 personen gratis naar dit bijzondere evenement. Normaal is de toegangsprijs € 17,50 per persoon. Als u besluit op zondag 16 januari te komen, hebben we helemaal een bijzonder aanbod.

Op die dag kan u de tentoonstelling ook gratis bezoeken. Daarnaast kunt u gratis parkeren op die dag (andere dagen € 9,50). Maar het allerbelangrijkste is dat onze club die dag een nieuwjaarsreceptie organiseert tezamen met de MBAC en de andere aangesloten Mercedes-Benz clubs. De receptie zal culinair verzorgd worden door Maison van den Boer. Wij vragen uitsluitend een bijdrage van € 10,- per persoon voor deelname aan de receptie (i.v.m. de catering). Al het overige (toegang en parkeren) is geheel gratis. Enige voorwaarde is dat u zich
tijdig aanmeldt bij de MBAC. Hoe dat moet, staat uitgelegd in de bijlage van de mail die u ontvangen heeft.

Heeft u geen mail over dit evenement ontvangen, of heeft u nog geen Clubcard, neem dan contact op met
voorzitter@mbrc107club.nl  of  public-relations@mbrc107club.nl

Wij hopen u in grote getale te mogen begroeten op dit bijzondere evenement en dan vooral tijdens de nieuwjaarsreceptie op zondag 16 januari.

Voor nu wensen wij u alvast heel fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling.

Namen het bestuur van de Mercedes-Benz R/C 107 Club Nederland,

Hans Lagerweij

 

SLOTRIT 10-10-2010

                                                                                           27-10-2010
 
De voorpret was al maanden geleden begonnen. En het werd nog spannender toen we na een regenachtige periode een weekend tegemoet konden zien waarin ons droog weer en zon werd voorspeld. Eerst nog een kamer boeken. Zo kwamen wij in Warder aan het IJsselmeer terecht in hotel 't Tolhuus. Dit bleek een schot in de roos. 15 km verwijderd van Blokker vanwaar de toerrit zou beginnen en 7 km vanwaar de toerrit zou eindigen.
Op zaterdagmiddag rond 14.00 uur vertrokken we vanuit Alphen aan den Rijn. Het was inderdaad goed weer dus de kap ging naar beneden. De rit verliep zonder problemen. Maar het laatste stuk reden we door de Westfriese polders over B-wegen naar het pitoreske Warder. Het hotel was snel gevonden.
Op de kamers bleek helaas geen gevulde minibar aanwezig te zijn. Dus vroeg ik bij de receptie waar de dichtst bijzijnde slijter te vinden was. Daarvoor moest ik Oosthuizen. Een prachtige toeristische route was het gevolg. In Warder zelf zit volgens mij helemaal geen middenstand. Maar in de Plus van Oosthuizen kwam ik prima aan mijn trekken.
Weer terug bij het hotel wilde ik op de dijk het IJsselmeer wel eens zien. Die was aan de overkant van de weg. Er stond een stevige wind en de golven bleven maar komen. Even lekker uitwaaien.
We dineerden die avond in het hotel.  Een uitstekende keuken. Varkenshaas met champignonsaus en koffie met cognac toe.
 
Ik werd die ochtend om 03.30 wakker. Ik begrijp niet waarom, want de bedoeling van die alcoholische versnaperingen was een lange nachtrust. Ik zette de TV maar eens aan. Na wat gezap vond ik op één of andere Duitse zender de 'Battle of Britain'. Probleem was dat ook de Engelsen 'Duits' spraken. Het was dus een luidruchtige film, daar kwam bij dat de gast in de hotelkamer naast mij het geronk van de Messerschmitts en de Spitfires begon te imiteren. Toen begreep ik helemaal niet meer wie nou eigenlijk wie was en zette ik hem maar gauw uit. Ik weet toch wel wie gewonnen had.
 
De volgende morgen. Koers naar 'De Nadorst' in Hoorn. Een zeer toepasselijke naam. Traditiegetrouw begon deze zonnige dag met koffie en gebak. We werden voorzien van routebeschrijving en een lunchpakket waarin 2 Hoornsche broeders zaten en 2 Westfriese appels waarin de ster van Mercedes-Benz op de schil was weergegeven. Het bleken overheerlijke lekkernijen. Op de parkeerplaats trof ik naast veel bekenden ook weer veel nieuwe gezichten, waaronder dat van Han Schreuder uit Aalsmeer. Ook SL-rijden en we kennen elkaar al 10 jaar...Han weet alles van SL´s.
 
Het begin van de tocht verliep voor ons wat rommelig. Bij het eerste verkeerslicht raakten wij onze voorgangers al kwijt en na punt 4 raakten we de weg kwijt (voor ons gevoel althans). Ergens in Hoorn kwamen wij een medeclublid tegen. Die had blijkbaar last van hetzelfde want waar hij vandaan kwam stond zeker weten niet in de routebeschrijving. Maar wonder boven wonder kwamen we een hele colonne SL´s  en SLC´s tegen ergens bij een brug. Wij er achteraan. En we zette de route voort.
De 450 SL die voor ons reed had een voor- en een nadeel. Het voordeel was dat hij nogal erg rookte. Dus ook al zouden wij de weg opnieuw kwijt raken, we hoefden de rooksignalen maar te volgen en het zou toch nog goed komen. Nadeel was dat deze wagen erg stonk.
Van de rooksignalen naar kasteel Radbout in Medemblik is een grote stap voor de mensheid maar voor SL/SLC-rijders kan het in een middagje gepiept zijn.  Om maar één van de vele attracties toe te lichten. Hier kon ik mijn geheugen opfrissen wat onze vaderlandse geschiedenis aan gaat.
Daarna vervolgden wij onze weg via Twiskerslot naar Oudendijk, alwaar wij onszelf nog trakteerden op een heerlijk diner.
De routebeschrijving nog even doornemende moet ik helaas concluderen dat het mij niet gelukt is om alle bezienswaardigheden die Westfrieland te bieden had te ontdekken. Dat neemt niet weg dat wij kunnen terugblikken op een buitengewoon weekend en ik hoop dat er volgend jaar als wij 40 jaar R/C 107 gedenken er nog veel uitstapjes zullen volgen.
 
Mocht het bestuur een beroep doen op een verslaggever van deze uitjes dan heb ik er niets op tegen mij weer beschikbaar te stellen.
 
Jaco van der Mik

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.


 

SLEUTELDAG/TAXATIEDAG GRAVE

06-10-2010

Na vertrokken te zijn vanuit de achterhoek via een mooie route door Duitsland komen we aan in Grave.
De zon is volop aanwezig en zal ons de hele middag vergezellen. Nou ja, op een paar te verwaarlozen regendruppels na. Velen waren al flink aan het SLeutelen geslagen. Eerst maar eens lekker rondneuzen en effe lekker bijkletsen.

Deze dag was er de mogelijkheid om je auto te laten taxeren. Na tevens kennis gemaakt te hebben met een aantal nieuwe leden en weer een aantal tips rijker gaan we op zoek naar Jack van der Hoek om onze auto te laten taxeren. Zelf is Jack deze dag met een unieke Ford Cortina station naar Grave gekomen. Hiervan bestaan er nog slechts 5 stuks. Eerst worden er een aantal foto's van de SL gemaakt. Vervolgens volgde er een nauwkeurige inspectie. Aansluitend kwam het oordeel mbt de conditie van de auto. Het voelde net alsof je de uitslag van je schoolexamen kreeg, haha. Maar net zoals bij de vijf andere taxaties volgde er ook voor ons een positief oordeel. 

"Balletje mayo" werd er opeens geroepen. Er was een heerlijke lunch bereid met belegde broodjes en een gehaktbal. Na de lunch laten we ons door Theo Bouwman informeren over de bekleding van de stoelen. Gezien bij onze SL het zitvlak van alleen de bestuurdersstoel enigszins versleten is zou slechts alleen dit deel vervangen kunnen worden. Naar aanleiding van kleurstalen hebben we de kleur c.q. motief van de stoffen bekleding weten te bepalen. Vervolgens, na nog een rondje bij iedereen gemaakt te hebben en weer veel sleuteltips rijker, besluiten we om met het kapje open huiswaarts te gaan. 

Het was een leuke SLeuteldag met mooi weer en een goede opkomst van ongeveer 30 auto’s. Met dank voor de zeer goed verzorgde ontvangst.
 
Groeten, Bas Fransoo

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

SLEUTELDAG 21 AUGUSTUS IN ZUID- BEIJERLAND

25-08-2010

Afgelopen zaterdag 21 augustus als nieuw lid de eerste ervaring mogen optekenen van de SLeuteldag te Zuid- Beijerland. Om te beginnen een SLeuteldag die gezegend was met typische 'technisch weer'; ideaal om buiten te zijn en niet te warm om je in te spannen, wat vele leden dan ook actief deden. De opkomst met 25 leden viel niet tegen, waarschijnlijk ook geholpen door dit geschikte weerbeeld, waarbij open rijden van en naar de locatie van Hans te Zuid- Beijerland ook als een genoegen omschreven kon worden ('oben-ohne' uiteraard).

Even terug naar de inspanningen waarvan er deze SLeuteldag meerdere voorbij kwamen. Een beknopt overzicht:

  • poging tot achterhalen van een defecte inspuitunit bij een 280SL, met als vervelend intermezzo een back-fire, met een kromme luchtinlaatklep als resultaat (gelukkig was er een reserve exemplaar beschikbaar in de 'snoepwinkel' van Hans)
  • een combinatie van 'speling in gaspedaal', 'slecht stationair lopen', 'defecte spiegel bediening' en 'verwarmingsprobleem' op een SLC van een nieuw lid welke allemaal zijn gefikst. Een mooiere start van het lidmaatschap is nauwelijks denkbaar
  • niet werkende klok (veel voorkomend euvel); vervanging van het instrumentenunit leidde echter niet tot gewenst resultaat (toerenteller wilde niet meewerken). Wel handig om te zien hoe makkelijk het instrumentenpaneel uit het dashboard verwijderd kan worden
  • gesteun van onder de motorkap ivm een niet loslatende bout van de verwarmingsventilator
  • en vele medeleden die op zoek naar onderdelen rondstruinend toch net dat ene benodigde onderdeel op de kop konden tikken

Verder viel op dat niet alleen het sleutelen zelf, vaak met hulp van anderen, tot mooie resultaten of inzichten leidde, maar dat ook het meekijken bij anderen zeer verhelderend kan werken. Een andere opvallende onderdeel van deze dag was voor mij het aardige ten opzichte van een toerrit, dat je bij deze SLeuteldag meer in contact komt met andere leden. Zowel door het nadenken over mogelijke oplossingen als het delen van kennis en/of ondersteunen om gezamenlijk de oplossingen te realiseren.

Tussen de middag was er ook gedacht aan de inwendige mens. SLeutelen maakt blijkbaar hongerig; de broodjes kroket en kaas vonden goed aftrek.

Alles overziend voor vele leden een nuttige/praktische SLeutel bijeenkomst waarbij een ieder met oplossingen, onderdelen en nieuw verworven kennis en/of kennissen met de zon in de rug huiswaarts keerde.

René van Winden

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

FRIESLANDRIT ZONDAG 08 AUGUSTUS 2010

17-08-2010

Hierbij een verslag van de hartje zomer 2010 gereden Frieslandrit door twee vers aangetreden leden van de club. Voorafgaand aan de clubrit op zondag vertrokken wij vrijdag al vanuit het kasrijke mooie Westland richting onze bjeeldschøne Fjriese pjrøvincie. Nadat we op zaterdag de omgeving van het Drents Friese Wold hadden verkend, vertrokken we zondagochtend naar Vledder, het startpunt van de tocht.

In Vledder aangekomen was al snel duidelijk waar we moesten zijn, een parkeerplaats vol SL-len keurig op een rij voor restaurant “De Tippe” laat weinig te raden over! Hier volgde een warm onthaal bij de club en werden we na het in ontvangst nemen van de routebeschrijving getrakteerd op koffie met gebak. Na een inleidend welkom, een bedankwoord voor de organisatoren van deze rit, Lammy Pastoor en Adriaan Moret, nam Adriaan het woord om enige toelichting te geven op de bedoeling van de dag. Net voor twaalven werden de eerste motoren aangezwengeld (gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer met de hand) en vertrokken we met 35x trots bezit, opgesplitst in groepen, richting Boyl. Je zou haast zelf uitstappen en langs de weg kijken naar wat er voor moois voorbij komt, dat is toch een genot. Vanaf het eerste moment kon worden genoten van de pracht van het Friese land, smalle weggetjes met hoge bomen, schitterend uitzicht over de weilanden. Hier staan nog koeien in de wei en het gras was op veel plaatsen net gemaaid waardoor de velden wel licht leken te geven, zo mooi groen. In Boyl passeerden we het honk van de Mazda MX-5 freaks en werd de weg vervolgd naar Oldeberkoop. Alhoewel sprake was van een redelijk aangename temperatuur viel er onderweg helaas wel een spatje regen en waren de echte cabrio Die Hards genoodzaakt de kapjes te sluiten. Na Spartaans hobbelen op de ‘Sparjebird’ werd in Beesterzwaag de tijd genomen voor het verwennen van de inwendige mens.

Rond een uur of twee was het vertrek richting eindbestemming ‘rondvaardij Princehof’ in Drachten waar we de dag afsloten met een rondvaart door het beschermd natuurgebied de Alde Faenen. Naast de mooie natuur konden we aan boord genieten van een hapje en een drankje en een gezellig praatje met andere clubleden. De dag werd door enkele leden afgesloten met een etentje, de rest vertrok voldaan en uitziend naar de volgende rit naar huis. Wij hebben een leuke dag gehad en zien jullie allemaal graag weer bij een volgende gelegenheid. Lammy en Adriaan, namens iedereen, bedankt!

Diana en Sander van IJzendoorn

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

STICHTING OLDTIMERDAG APPELSCHA

14-08-2010

Omdat er in september geen clubrit plaatsvindt, willen we de leden die toch een leuke dag met hun SL/C willen hebben, deze deze oldtimerdag onder de aandacht brengen. U dient wel zelf in te schrijven.
Klik hier voor meer info.

 

ROTTERDAM - OOSTVOORNE RIT

25-07-2010

Eindelijk is het dan 17 juli 2010.
Vanaf 11.00 uur worden de ingeschreven deelnemers verwacht bij Van Dijk Mercedes in Rotterdam.
De ontvangst aldaar was prima. Op één van de ruime verdiepingen worden we verwelkomd met koffie en heerlijk gebak.
Verschillende deelnemers konden hier ook terecht voor de opvolger van hun oldtimer,  een hedendaagse Mercedes.
Aansluitend aan deze ontvangst gingen we een verdieping hoger voor de aftrap van de rit. Martin Vroegh, voorzitter van de club,  maakte hier ook bekend dat de vereniging floreert met nu 318 leden. Ook werd de algemeen directeur, dhr Henk van ‘t End bedankt voor de hartelijke ontvangst aldaar. Om dit mee te kunnen maken had deze zijn vakantievlucht er zelfs voor verzet.
Nadat de organisatoren van de rit, Saskia en Vincent Breur, alle ins en outs verteld hadden over het programma, zijn we op pad gegaan.
Via de Overschieseweg richting Schipluiden. Hier namen velen een eerste stop. In dit idyllische dorp waren hiervoor verschillende mogelijkheden om dan tevens de eerste rit- indrukken te verwerken.
Vervolgens langs de Trambrug over de Vlaardingse vaart en de Molen Korpershoek naar de pont in Maassluis. Wij hebben in het verleden in Brielle gewoond maar nu,vele jaren later, kwamen we voor het eerst op de Noordzeeweg = landtong Rozenburg.
Een staaltje van technisch vernuft hier is de Maeslandkering. Deze moet je gezien hebben inclusief het uitzicht over de haveningang en de Nieuwe Waterweg
Op de terugweg reden we richting Brielle. Daar aangekomen met onze oldtimers voelden wij ons echt de Spanjaarden en/of de Geuzen. Nu hoefden wij de poort niet te rammen.
De 400 monumenten hebben we niet allemaal kunnen bezoeken; wie weet doen we dat later.
We vervolgden we route via Tinte naar Rockanje en daarvandaan via het duingebied naar Oostvoorne.
Hier was het eindpunt gepland bij het privé oldtimermuseum van De Rijke met meer dan 230 stuks, waarvan de oudste uit 1904 dateert. Mocht je jezelf vervelen dan kon je hier in ieder geval het idee op doen dat er diverse verzamelmogelijkheden zijn.
Afsluitend willen wij Vincent en Saskia hartelijk bedanken voor hetgeen zij ons hebben laten zien op deze middag.
We moeten zeker nog eens terug……………..!

Fam. Postma, Roosendaal.

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

RIJK VAN NIJMEGEN 20 JUNI 2010

21-06-2010

Het gebruikelijke recept. Verzamelen in Noord-Holland bij de grote M. Nog even gas tanken bij de buren en dan (kap gesloten) de reis naar Berg en Dal gestart. Waar we tussen 11 en 12 uur verwacht worden in Hotel Erica.
We kunnen soepeltjes doorrijden. Geen werkzaamheden aan de weg, geen files.
Om kwart over 10 rijden we de parkeerplaats van het Hotel op.
Het ontvangstcomité staat al klaar. Rob en Mark Roef (de organisatoren van deze rit) en Han Emmen (de rittencoördinator). Eén voor één druppelen onze clubleden binnen, met als resultaat een 33-tal auto’s. Weer  geen slechte opkomst.
In het restaurant staan de koffie, thee en het gebak alweer op ons te wachten. Na zo’n ritje van 170 km lusten we wel  wat. Er is keus genoeg.
Bernhard van der Stoep vervangt onze voorzitter Martin (die onweersbuien in de Var aan het fotograferen is) en heet iedereen welkom. Han legt het protocol van deze rit uit, waarna Rob Roef nog enige aanvullingen  geeft voor de te rijden route. 12 uur geweest.
We kunnen starten maar..... 1 van onze ouwetjes weigert dienst. Starten, lopen, uit .1x 2x enz. En dan kom je niet ver. Ger trekt zijn gereedschap te voorschijn. Hij denkt aan het brandstofrelais. Via het handschoenkastje wordt er geopereerd. Als dit niet gaat lukken dan moet de ANWB er maar bijgehaald worden. Na (voor ons leken) wat gerommel opnieuw gestart. Hiep, hiep hoera!!! We kunnen op pad. Het loopt inmiddels tegen 1 uur.
Het is weer even wennen. Foutje naar links, foutje naar rechts. We krijgen het door.
Ondanks dat er door ons niet op de bijgevoegde km standen gelet kan worden, en dat zal ook voor de bestuurders van snelheidsmeters in Miles  het geval zijn, zijn de aanwijzingen verder duidelijk.
Het is best lekker weer en we zijn blij dat we de kap open hebben gedaan. Onze land is hier, zo als altijd bij onze ritten het geval is,  erg mooi.
We rijden richting Duitsland en het landschap gaat glooien. We gaan er het vakantiegevoel van krijgen. Af en toe een verloren Duitse vlag. Het voetbal gevoel zit er niet echt in daar. Maar ja wat wil je ook. 1 zielig puntje uit 2 wedstrijden.
We rijden door Kleve. De kroeg naast de kerk heeft een aanbieding
beerdigungs-kaffee. Ik
krijg er geen dorst van. Langs Mercedes dealer Herbrand. Hij lijkt uitverkocht. 1 eenzame Mercedes op de parkeerplaats.
Verder gaat het.
RINDERN, DUFFELWARD, BIMMEN.
We houden het nog steeds droog. Al belooft de lucht ons nog wel wat. Niet kijken gewoon
doorrrrrrrrijden!
In Millingen stoppen we voor de lunch. Het is inmiddels half 3.
We vervolgen onze weg tot aan Ooij. We missen de Spruitenkamp. Rijden een rondje.
Vinden de goede weg en bij boerderij “de Plak” stuiten we op een barricade. ONZE weg is afgesloten wegens een fietsronde of zo iets. Hoe durven ze. Nog een 25 km te gaan volgens de beschrijving. 
We besluiten (Sorry Rob en Mark) om onze TRUUS opdracht te geven Hotel Erica voor ons te zoeken.  We willen toch ook nog even nazitten met de leden en het is al aan de late kant. We blijken maar 5 km verwijderd van Berg en Dal en als laatste rijden we de parkeerplaats op. We hebben het droog gehouden. We komen de eerste vertrekkers tegen.
We kletsen nog wat na met elkaar. De Westfriese gang, aangevuld met nieuw lid, Erik Voorn, besluit om te blijven eten. Heel gezellig allemaal. En om een uur of 9 rijden we weer terug. Uitgezwaaid door de fam. Dekker, want die mogen blijven slapen.
Met een klein filetje bij Muiden rijden we weer gladjes richting Hoorn en omstreken. Tegen 11 uur zijn we thuis.
Rob en Mark we hebben zeer genoten van de rit en de prachtige omgeving. Bedankt.

(En dat laatste stukje komt nog wel een keer hoor.)

Margreet Sondag.

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

SLEUTELDAG GRAVE OP 3 JULI GAAT NIET DOOR!!!!

08-06-2010

Door onvoorziene omstandigheden kan de Sleuteldag in Grave op 3 juli helaas niet doorgaan. Deze wordt dus ook van de agenda gehaald en de eerstvolgende Sleuteldag zal zijn op 21 augustus in Zuid-Beijerland.

De SLeuteldag/Taxatiedag in Grave op 25 september gaat gewoon door.

Groeten, Vincent Breur
techniek@mbrc107club.nl

 

SLEUTELDAG 29 MEI IN BURGUM (FRIESLAND)

 07-05-2010

De Sleuteldag in het hoge noorden was weer goed bezocht en er waren zelfs meer Sleutelaars dan vorig jaar.  Er waren een hoop nieuwe leden en sommigen van hen kwamen voor de taxatie van hun bolide. Marcel Houtman van www.home.wanadoo.nl/expertisebureauhoutman   heeft deze dag 5 auto’s getaxeerd.

Theo Bouman van www.autotapijt.nl heeft weer een aantal windschermen verkocht en hij had ook weer een kleurstaal voor mijn auto meegenomen. Helaas was het niet de goede kleur en het blijkt niet makkelijk om de juiste kleur te pakken te krijgen, maar hij blijft het proberen.

Het bedrijf Autoschat www.autoschat.nl heeft ons weer grandioos ontvangen met koffie en een heerlijk stuk Fries suikerbrood. Ook de lunch was voortreffelijk met een lekkere runderbouillon en broodjes met kaas, ham en kroket.

Ik kon helaas deze dag minder de rol van gastheer op me nemen aangezien ik zelf druk aan het sleutelen was. Onze wagen was niet door de APK keuring gekomen en ik had de benodigde onderdelen vooraf besteld bij www.autodemontage.net en Michel van Beiboer MB parts heeft er keurig voor gezorgd dat het zaterdagmorgen allemaal bij Autoschat klaar lag.
Ik heb samen met Adriaan de wiellagers rechtsvoor vervangen en tevens de fuseekogelhoes. Deze laatste was gescheurd en dat is een minpuntje voor de APK keuring. Ik heb ook gelijk de remblokken achter vervangen, omdat we over enkele weken de bergen ingaan en dan is het wel zo prettig om nieuwe blokken onder de wagen te hebben. Dit nam nogal wat tijd in beslag waardoor ik niet de tijd had om mensen te ontvangen en voor te stellen aan de leden van de club.
De maandag erop is onze auto alsnog  APK goedgekeurd en zijn we daar gelukkig weer 2 jaar vanaf.

Ik kan nog een heel verhaal schrijven, maar het is leuker om eens een deelnemer aan het woord te laten. Dit is een e-mail, (zie hieronder) die ik vlak na de Sleuteldag binnenkreeg van Hans en Liesbeth, die voor de eerste keer op een SLeuteldag waren  en eigenlijk typeert deze e-mail de SLeuteldag heel treffend.

Groeten, Vincent

 

Hallo Vincent, dag Saskia,
 
Allereerst willen we jullie bedanken voor de bijzondere geslaagde dag gisteren in Burgum.
Het was voor ons de eerste kennismaking met jullie en de club in het algemeen, eigenlijk hebben we amper met de SL gereden en was alles dus nieuw voor ons.
Het was gezellig en de ontvangst was perfect, fantastisch was alles geregeld, het gaat hierbij natuurlijk niet om de broodjes of de koffie...... maar het geeft een fijne indruk en zo'n pauze is leuk om eens met de diverse mensen te spreken.
Ger was natuurlijk voor ons de hulp waar we niet zonder konden, we hebben heel wat geleerd en de kachel functioneert weer Einwand Frei!
Zonder jou membraam was dat niet gelukt en we zijn ons ervan bewust dat we heel veel geluk hadden dat je dit onderdeel zomaar af wou staan.
Uiteindelijk hebben we de binnenbekleding van de linker deur er toch nog afgekregen zodat we nu ook de elektromotor kunnen repareren en gerammel eens voor altijd kunnen verbannen, het is iets wat we niet willen horen hé bij een Mercedes.
Op het laatst heeft Adriaan ons nog even geholpen met wat tips over de cabriokap, ook hij bleek meer dan hulpbereid.
Zo hoort een club te zijn maar we weten dat dit eerder een uitzondering is dan regel, tenslotte willen we jullie beiden nogmaals bedanken voor de moeite en het organiseren van deze sleuteldag maar ook voor het werk dat jullie achter de schermen verrichten.
En......Vincent als we er warmpjes bij zitten in onze "Lady" zoals de eerste eigenaresse de SL noemde hebben we dat aan jou en Ger te danken.
 
Super, tot de volgende keer, Liesbeth en Hans

 

AANMELDING RITTEN

 28-05-2010

Beste leden,

Ook de AAA rit , die gehouden werd op zondag 23 mei jongstleden, was weer een eclatant succes. De route (met een pittige zoektocht naar de beginlocatie) was gevarieerd en de weergoden waren de vele deelnemers uitermate gunstig gestemd. Nogmaals dank aan Diny en Jos van Zundert.
Naar aanleiding van onze ervaringen met de digitale aanmeldingen voor diverse ritten willen we graag het volgende opmerken.
Vaak worden bestuursleden in de week voor de rit  gebeld door sommige (nieuwe) leden  met vragen over lidnummers, locaties van ritten etc etc.
Aangezien de meeste bestuursleden er ook nog een betaalde hobby op na houden, willen we u vragen hen zo weinig  mogelijk daarover lastig te vallen.
Als u zich tijdig voor de rit aanmeldt met de juiste gegevens en tijdig uw rittentientje overmaakt
met vermelding van uw lidnummer naar het juiste rekeningnummer van de club dan krijgt u van ons gegarandeerd enkele dagen van te voren de juiste locatie. Overmaken van een tientje zonder aanmelding valt eveneens onder foutieve aanmelding en onjuist opgave voor een evenement
Wilt u dit jaar meedoen met een evenement checkt u dan even de gegevens inzake het kenteken van uw auto en uw lidnummer. De onvolkomenheden kunnen we dan samen in alle rust nog even oplossen.

We rekenen op uw begrip en medewerking.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Martin Vroegh, voorzitter

 

AAA RIT IN NOORD- BRABANT

27-05-2010

Zondag de 23e is de AAA rit in Noord- Brabant gereden. Het was zoals we gewent zijn weer een rit van hoog niveau.
Dank aan alle leden die zich hier voor ingezet hebben.

U kunt hier nogmaals van genieten door het prachtige foto album te bekijken, gemaakt door Betty Dekker.

Klik hier om het verslag van de AAA rit in het regionaal nieuws uit Brabant te lezen.

Chris Hoogeveen

 

SLEUTEL/TAXATIEDAG 24 APRIL IN ZUID- BEIJERLAND

25-04-2010

Na een paar jaar lidmaatschap van de Mercedes-Benz R/C 107 Club was ik nog nooit op een SLeuteldag geweest. Ik woon namelijk vlak bij Ger Sondag en als er dus wat te sleutelen is Ger altijd bereid om te helpen.
Ik had me dus niet echt opgegeven om te sleutelen maar meer om de locatie eens te bekijken en of er nog wat onderdelen voor mijn Mercedes waren te verkrijgen en natuurlijk niet het onbelangrijkste de gezelligheid.
Nu ik er toch heen ging was het natuurlijk ook net zo eenvoudig om mijn auto te laten taxeren want dat moest dit jaar ook weer gebeuren.
Echter op de openingsrit 18 april in de omgeving Harderwijk werd ik benaderd door Vincent.
Daar ik toch naar de SLeuteldag ging of ik dan ook maar de deelnemers wilde ontvangen en de volgorde van de taxatie wilde begeleiden, omdat hijzelf helaas niet aanwezig kon zijn?
Dus met een taak erbij vertrokken we s’morgens om 8.00 uur richting Zuid- Beijerland.
Op het parkeerterrein van de grote M spreken we af met Ger en samen reden we verder.
Rond de klok van 10.00 uur kwamen we aan. Er waren al enkele leden aanwezig en Jack van der Hoek was al begonnen met het taxeren en hij heeft deze dag  10 auto’s getaxeerd.
Het weer was heerlijk dus er kon ook prima buiten gesleuteld worden.
Dit weer was ook prettig voor de meegekomen dames die dus lekker in het zonnetje konden zitten.
Alice wist nog de nodige verjaardagkalenders onder de leden af te geven.
Ger heeft weer de nodige reparaties verricht. Bij meerdere leden is de verwarming gemaakt en hierbij heeft Ger een vacuümpomp ingezet met een vacuümmeter om de activators en dus het vacuüm van het systeem te testen. Soms is het een kwestie van een membraan vervangen en een andere keer mis je een onderdeel die je meestal bij Hans gelijk kan kopen dus is iedereen weer tevreden. Er zijn o.a. deurhandgrepen vervangen en bij twee auto’s is de complete middenconsole vervangen.  De 560 SL op de brug stond er iets langer dan gepland, maar door een benzinelekkage moest er even geïmproviseerd worden om tientallen liters benzine op te vangen. Even een brandstofpomp vervangen duurde uiteindelijk iets langer, maar ook dit lid kon aan het einde van de dag gewoon met zijn eigen auto naar huis rijden. Er zijn weer een hoop leden op één of andere manier geholpen en met een opkomst van ongeveer 25 auto’s was dit weer een hele geslaagde dag
En ik heb lekker rond gekeken, hier en daar wat tips gegeven en met diverse nieuwe en bijna leden gesproken. Ook was Theo Bouwman van
www.autotapijt.nl weer bij ons aanwezig.
Bij hem kan je terecht voor een windscherm, bekleding of onderdelen van je interieurbekleding
.
Het was weer een mooie dag op een perfecte locatie.

Groeten Frans Vlaar.

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

 

ALV 18 APRIL 2010 EN OPENINGSRIT OVER DE VELUWE

19-04-2010 

Beginnen we de slotrit van 2009  met Westfriese MIST, dit keer is het met de lucht van Westfriese MEST. Krijg je er hier zomaar bij cadeau wanneer je met je open karretje door DE STREEK rijdt. “Hebben ze thuis niet, van die lekkere luchten!”
Maar er is langs de Strekerweg veel moois te zien op deze,voor ons als pensionado’s, vroege (09.00 uur) zondagmorgen. De bollen komen flink boven de grond en de pioenen laten zich al zien. Velden vol.
We zien zelfs Lama’s. Daar hoef je dus niet voor naar Peru.
Bij de Markerwaarddijk schijnt het zonnetje al volop. IJsselmeer en Markermeer zijn praktisch rimpelloos. En ook daar doet de natuur flink haar best. In de buurt van de vluchthaven zijn de Aalscholvers druk bezig met nesten bouwen en broeden. Het resultaat is een kaal en wit uitgeslagen groep bomen. Geen blad meer te bekennen.
Het is verbazend wat er zoal op en rond de dijk leeft. Vroeg in de morgen huppelen er al vele konijnen families rond. Hier zijn we  te laat voor. Ze zijn op deze tijd alweer (vraag me niet waar) weggekropen voor het verkeer op HUN dijk. In de zomermaanden mogen we ons verheugen op zwermen muggen. Daar zijn we nu gelukkig  te vroeg voor. Dat is weer meegenomen. Scheelt een hoop gepoets  aan autoruiten en grille.
Maar wat dacht je van o.a. meeuwen, spreeuwen, reigers, kraaien, zwanen, eenden, ganzen en futen. En dan verschijnen er in de loop van het jaar nog allerlei planten en bloemen. Niet alleen op de dijk, maar ook op de vluchtstrook en tussen de vangrail. Die dijk is nog zo saai niet.
Het is een lekker rustig ritje en we komen even over tienen aan bij Kasteel “De Essenburg”.  www.essenburgh.nl  voor wie nog eens wil nalezen wat de levensloop van dit kasteel is.
Onze voorzitter en rittencoördinator zijn reeds aanwezig. De één komt net zijn bed, aldaar, uit en de ander heeft al een ritje uit Brabant achter de rug. Maar ze zien er beiden fris en fruitig uit. Koffie is er pas vanaf 11 uur eerder is de catering van het kasteel niet op toeren. Jammer want we lusten wel een bakkie. Wanneer we in de vergaderzaal voor de ALV terechtkunnen komt het helemaal goed. Koffie/ thee en een koek. Lekker.
Voor de vergadering aanvangt zijn er broodjes. Nog even in het zonnetje lunchen en elkaars speeltjes bewonderen. Er hebben zich 50 leden gemeld voor deze dag. Ik heb de auto’s niet precies geteld, maar het zijn er echt heel veel. Hierna  kan de vergadering beginnen.
De voorzitter neemt het woord. Blikt terug en vooruit. Bedankt Petar voor zijn inzet als penningmeester. Heet de nieuwe bestuursleden, Rob en Bernard welkom.
De uitslag van de fotowedstrijd voor de verjaardagskalender wordt bekend gemaakt.
Matthijs Teunissen wint de vergroting, op canvas, van zijn ingezonden foto.
Han en Rob geven een toelichting op de te rijden rit. En na het inleveren van de daarvoor bestemde bon ontvangen we de kalender en  kunnen we weer in kleine groepjes van start. Het is heerlijk warm. Niet verkeerd.
We rijden over de Veluwe langs de nog dorre heidevelden en door lanen met enorme bomen. Het bladgroen begint er hier en daar al flink aan te komen. We worden gewaarschuwd voor plotseling overstekende zwijnen, maar we zien niets meer dan losgewoelde bermen. Gelukkig maar, want ik denk niet dat onze SL’s blij worden van een ontmoeting met een wild zwijn. Dat wint’ie nooit.
We rijden rustig richting Kasteel Staverden. Er is genoeg parkeerruimte bij het Kasteel en de daarachter gelegen Brasserie. We praten gezellig na op het terras met een hapje en een drankje. Langzamerhand wordt het stiller op het terras. De meeste leden keren huiswaarts. Een kleine groep blijft eten. En na afloop besluiten we, toch maar met de kap op, richting het Westen te rijden.

Het is weer een geslaagde SL dag geweest. Rob Los heeft er een mooie rit van weten te maken. Met mooie start en eind locaties. Bedankt Rob en Roeline!

Margreet Sondag.

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.

 

VERNIEUWD FORUM

27-02-2010

Zoals de meesten al gemerkt hebben is het forum naar de nieuwste versie 3.0.6 geüpgraded.
Het zal even wennen zijn, maar het ziet er prima uit.
Veel succes met de nieuwe meldingen/vragen.

 

EERSTE CLUB BIJEENKOMST 2010 TE ALMERE

 15-02-2010

Zondagmorgen ik schuif de gordijnen open. Verrassing!! Sneeuw. Eén ding is dus direct duidelijk dit wordt niet onze eerste SL Rit. Jammer. Met een beetje droog weer had het erin kunnen zitten. Om 12.30 dus met de jongere broer op weg naar Almere. We blijven ons er altijd weer over verbazen hoe druk de wegen van en naar Amsterdam zijn op een gewone zondagmiddag. Het is altijd file rijden van en naar onze hoofdstad. Maar geen geklaag. Het rijdt. 50 min. duurt de reis. Normale reistijd.
Op de parkeerplaats staat 1 SL. In Almere worden we ontvangen door Hans Eric met koffie/thee en gebak. Lekker. Eerst maar eens even iedereen begroeten. Leuk er zijn ook weer nieuwe leden aanwezig.
De spreker die deze dag uitgenodigd is, is Wout Benning. Hij is hoofd homologatie bij Mercedes-Benz Nederland. Daarnaast is hij bestuurslid van de MBAC en leidt daar de Commissie Techniek en Onderdelen. Bij Mercedes-Benz is hij momenteel vooral actief op het gebied van milieuaspecten en duurzame mobiliteit. Ook weet hij veel van de inbouw van lpg bij Mercedes-Benz.
Dat belooft wat voor aanwezige SL liefhebbers.
Ruim 40 personen zijn aanwezig, waarvan toch zeker een stuk of 12 dames. Wij verheugen ons  op de nazit.
De heer Benning steekt van wal. Zijn uitleg is duidelijk, maar de strekking van zijn betoog betreft toch vooral het moderne wagenpark. Er is weinig toegespitst op de bolide van onze leden. Er wordt evengoed door de aanwezigen veel opgestoken over brandstof, katalysators, CO2 uitstoot en zuinig rijden.
En waarom de wereld vooral moet gaan rekeningrijden voor het milieu.  Voorlopig blijven onze ouwetjes, die al vrij van wegenbelasting zijn, nog even  buiten het rekeningrijden. Maar! .... men weet maar nooit in dit land. Elke regel of wet is er om aangepast te kunnen worden, toch? In de pauze krijgt elke aanwezige een consumptiebon om straks bij de borrel te kunnen inleveren.
De meeste mensen nemen nu alvast een drankje. Intussen sneeuwt het buiten maar door en in de verte zie ik schaatsers op het IJmeer. De zeilboten in de jachthaven liggen vast in het ijs. Wel een mooi plaatje.
Na afloop zijn er  veel mensen die alweer gauw richting huis gaan. Wanneer er rond gegaan wordt met het bitterballengarnituur zijn er niet veel leden meer aanwezig. Uiteindelijk blijven we met z’n vieren over om te eten. 3 heren en 1 dame. We bestellen het Valentijn verrassingsmenu. Hoe romantisch kan je het hebben als vrouw op 14 februari. Het eten was heerlijk.
Tot slot nog een rode roos mee naar huis. Wat wil je nog meer.

Hopelijk komen onze leden bij de Algemene Leden Vergadering in grote getale naar Harderwijk. Hebben we dan volop cabrio c.q. terrasjesweer?  Want dat is toch wat wij vrouwen het leukste aan de SL vinden. En wie weet horen we dan iets meer over het resultaat van de fotowedstrijd t.b.v. de verjaardagskalender.
Komt Allen!!!

Groet, Margreet Sondag.  

De foto reportage hiervan kunt u bekijken in de Activiteiten Albums.                  

 

OVERPEINZING VAN EEN SL

 05-02-2010

Hallo zijn jullie er nog?

Het duurt wel lang deze winter. Ik sta hier maar te staan. Vorige jaren mocht ik bij mooi weer nog wel eens een rondje toeren. Zelfs met de kap open. Lekker de kachel op vol vermogen en knorren maar. Maar dit jaar is het knudde. Zelfs de motorkap gaat zelden omhoog voor een aai over de motor. De garage is wel verwarmd maar voor de baas niet aangenaam van temperatuur. Ik maakte het zelfs mee dat de stuifsneeuw onder de garagedeur door werd geblazen. Er lag een heel duin achter me. Nou vind ik het wel prima hoor om met dit weer binnen te blijven. Ik heb het niet zo op pekel. Venijnig goedje voor ons oldtimers. Maar ik sta vol spanning te wachten op mijn eerste ritje in 2010. Zou het op 14 februari wat worden? De eerste meeting van de club. Ik hoop het, maar ik ben bang dat mijn jongere broer de gelukkige wordt. Enfin dan wordt het vast wel de Algemene Leden Vergadering in april. Ik heb er weer zin in.

Rustig afwachten maar jongens. Het is nu eenmaal ons lot, dat er redelijk zuinig met ons omgesprongen wordt. Er zijn er van ons die zelfs niet met een regenbui de deur uit komen. Of nog erger bij de KANS op regen hebben ze al huisarrest. Zo erg is het gelukkig bij mijn baas niet. Nog even volhouden maar en dan gaan we weer genieten van ons mooie kikkerlandje. En misschien wel een keer daar buiten.  We zullen het nog even moeten doen met het nagenieten van de ritten van de vorige jaren.

Tot ziens allemaal. Ik hoop jullie weer in grote getale te ontmoeten in het nieuwe seizoen.

 Sunnyday W107 SL

 

NIEUWSBRIEF FEHAC

26-01-2010

Klik hier om de nieuwsbrief van de FEHAC te openen

 

EERSTE CLUBBIJEENKOMST 2010

25-01-2010

De eerste clubbijeenkomst van 2010 komt er al weer aan. Op 14 februari as. organiseren we in Almere een interessante lezing. Ook is deze middag bedoeld om onder het genot van wat versnaperingen gezellig bij te praten en alvast wat te mijmeren over het komende cabrio seizoen.

De spreker die deze dag komt is Wout Benning. Hij is hoofd homologatie bij Mercedes-Benz Nederland. Daarnaast is hij bestuurslid van de MBAC en leidt daar de Commissie Techniek en Onderdelen. Bij Mercedes-Benz is hij momenteel vooral actief op het gebied van milieuaspecten en duurzame mobiliteit. Ook weet hij veel van de inbouw van LPG bij Mecedes-Benz.

De lezing zal vooral gaan over duurzame mobiliteit. Ook zal ingegaan worden op toekomstige wetgeving en wat e.e.a. inhoudt voor oldtimers en youngtimers.

Het zal dus een interessante middag worden en bovenal leuk en gezellig denken we.

Het middagprogramma ziet er als volgt uit.
13.30 uur                           Ontvangst met koffie, thee en gebak.
14.00 uur                           Lezing met gelegenheid vragen te stellen.
Circa 16.00 uur                   Borrel  

De bijeenkomst is uitsluitend voor leden van de Mercedes Benz R/C 107 Club Nederland en partner. De toegang is gratis (inclusief koffie, thee, gebak en een drankje).     

Wie het leuk vindt, kan in deze gezellige locatie wat blijven eten na afloop. Dit is uiteraard voor eigen rekening.

U kan zich opgeven via de Agenda. U ontvangt dan 1 week van te voren het adres in Almere waar de lezing gehouden wordt. De locatie ligt aan de rand van Almere en is zeer eenvoudig bereikbaar. Er is meer dan voldoende (gratis) parkeergelegenheid.

Met vriendelijke groet,

Hans Lagerwei.                                              Aanmelden