De NieuwSLetter
BENZINE IN DUITSLAND
18-12-2010
Onderstaand bericht ontvingen wij van een van onze leden.
Per
1 januari 2011 wordt in Duitsland benzine met E10 verkocht, dus
met 10% Bio-Ethanol bijgemengd
Voor de W.107 adviseert men, SuperPlus ROZ 98 Din EN 228 of E Din
51626-1 te tanken. Deze soort is met 5 % bijgemengd.
E.e.a. kan worden nagelezen op
www.mercedes-benz.de
Kies
MercedesWelt, Innovation/Umwelt. Onderaan kan de lijst worden
gedownload met de types, welke NIET geschikt zijn voor E10.
(Of
klik hier voor de lijst)
Wellicht vertel ik jullie niets
nieuws: m.i. zijn de leden ermee gebaat, hiervan kennis te
nemen.
Over 14 dagen is het zover!
En wat in Duitsland wordt doorgevoerd, zal in Nederland
waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten.
Hopende, jullie ermee te hebben
gediend,
Met
vriendelijke groeten en ...........prettige Feestdagen toegewenst
John Roggeveen.
CLUBCARD
08-12-2010
Beste clubgenoten,
De brief, waarin wij vragen uw contributie voor 2011 te voldoen,
bracht aan het licht dat een aantal leden na hun aanmelding geen
clubcard heeft ontvangen.
Dat vindt het bestuur uitermate vervelend.
Volgens onze contactman vanuit de MBAC, de overkoepelende stichting,
is in Stuttgart in juli het systeem plat gegaan. Men dacht dat de
kwestie met een paar weken wel opgelost zou zijn. Naar nu blijkt,
een ernstige misrekening die daarna ook niet tussen ons en de MBAC
goed uitgecommuniceerd is.
Aangezien het jaar 2010 bijna ten einde is, worden op dit moment de
MB ClubCards 2011 geproduceerd en rechtstreeks vanuit Duitsland naar
de leden verzonden. Rond de Kerst heeft u uw nieuwe MB ClubCard voor
2011 dus in huis. Mocht u na Nieuwjaar nog steeds niets ontvangen
hebben, wilt u ons dat dan via de ledenadministratie laten weten.
De leden, waarvan wij vermoeden, dat ze geen clubcard hebben
ontvangen, krijgen vandaag nog een mail toegestuurd (lidnummers
549-604).
Mocht u een ander clubnummer dan de genoemde hebben en heeft u ook
geen clubcard ontvangen en dat nog niet gemeld, stuurt u dan even
een mailtje naar
martin.vroegh@gmail.com
Met vriendelijke groet,
Martin Vroegh, voorzitter
BEST CLUBLID
08-12-2010
Het jaar 2010 zit er al
weer bijna op. We kunnen terugkijken op een mooi clubjaar. De meeste
SL(C)’s staan nu uit te rusten en gaan pas volgend jaar de weg weer
op. Volgend jaar gaat een heel bijzonder jaar worden, want we gaan
twee jubilea vieren. Allereerst viert Mercedes-Benz haar 125 jarig
bestaan als oudste automobiel merk. Daarnaast is het in 2011 al weer
40 jaar geleden dat ons geliefde 107 type het daglicht zag.
Naast de mooie toerritten en Sleuteldagen die momenteel op de agenda
gezet worden, gaan wij in 2011 als club flink uitpakken. Dat doen we
in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz en de MBAC.
In augustus zal er in Berlijn een internationale megamanifestatie
plaatsvinden, georganiseerd door Mercedes-Benz. Wij kunnen daar als
club aan deelnemen. Later ontvangt u daarover meer informatie.
In januari vindt het eerste bijzondere evenement plaats en daarvoor
wil uw club u graag uitnodigen. Zoals u uitgebreid in de mail die u
ontvangen heeft kunt lezen, zal er op 14 t/m 16 januari as. een
speciale tentoonstelling plaatsvinden over 125 jaar Mercedes-Benz.
De mooiste exemplaren uit de historie van dit merk zullen daar
aanwezig zijn. Deze tentoonstelling maakt deel uit van de prachtige
internationale oldtimershow “InterClassics & Topmobiel”, zie ook http://www.ic-tm.nl
.
Als lid van onze club kunt u met 2 personen gratis naar dit
bijzondere evenement. Normaal is de toegangsprijs € 17,50 per
persoon. Als u besluit op zondag 16 januari te komen, hebben we
helemaal een bijzonder aanbod.
Op die dag kan u de tentoonstelling ook gratis bezoeken. Daarnaast
kunt u gratis parkeren op die dag (andere dagen € 9,50). Maar het
allerbelangrijkste is dat onze club die dag een nieuwjaarsreceptie
organiseert tezamen met de MBAC en de andere aangesloten
Mercedes-Benz clubs. De receptie zal culinair verzorgd worden door
Maison van den Boer. Wij vragen uitsluitend een bijdrage van € 10,-
per persoon voor deelname aan de receptie (i.v.m. de catering). Al
het overige (toegang en parkeren) is geheel gratis. Enige voorwaarde
is dat u zich tijdig aanmeldt bij de
MBAC. Hoe dat moet, staat uitgelegd
in de bijlage van de mail die u ontvangen heeft.
Heeft u geen mail over dit evenement ontvangen, of heeft u nog geen
Clubcard, neem dan contact op met
voorzitter@mbrc107club.nl
of
public-relations@mbrc107club.nl
Wij hopen u in grote getale te mogen
begroeten op dit bijzondere evenement en dan vooral tijdens de
nieuwjaarsreceptie op zondag 16 januari.
Voor nu wensen wij u
alvast heel fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling.
Namen het bestuur van de
Mercedes-Benz R/C 107 Club Nederland,
Hans Lagerweij
SLOTRIT 10-10-2010
27-10-2010
De voorpret was al maanden geleden begonnen.
En het werd nog spannender toen we na een regenachtige periode een
weekend tegemoet konden zien waarin ons droog weer en zon werd
voorspeld. Eerst nog een kamer boeken. Zo kwamen wij in Warder aan
het IJsselmeer terecht in hotel 't Tolhuus. Dit bleek een schot in
de roos. 15 km verwijderd van Blokker vanwaar de toerrit zou
beginnen en 7 km vanwaar de toerrit zou eindigen.
Op zaterdagmiddag rond 14.00 uur vertrokken we vanuit Alphen aan den
Rijn. Het was inderdaad goed weer dus de kap ging naar beneden. De
rit verliep zonder problemen. Maar het laatste stuk reden we door de
Westfriese polders over B-wegen naar het pitoreske Warder. Het hotel
was snel gevonden.
Op de kamers bleek helaas geen gevulde minibar aanwezig te zijn. Dus
vroeg ik bij de receptie waar de dichtst bijzijnde slijter te vinden
was. Daarvoor moest ik Oosthuizen. Een prachtige toeristische route
was het gevolg. In Warder zelf zit volgens mij helemaal geen
middenstand. Maar in de Plus van Oosthuizen kwam ik prima aan mijn
trekken.
Weer terug bij het hotel wilde ik op de dijk het IJsselmeer wel eens
zien. Die was aan de overkant van de weg. Er stond een stevige wind
en de golven bleven maar komen. Even lekker uitwaaien.
We dineerden die avond in het hotel. Een uitstekende
keuken. Varkenshaas met champignonsaus en koffie met cognac toe.
Ik werd die ochtend om 03.30 wakker. Ik begrijp niet waarom, want de
bedoeling van die alcoholische versnaperingen was een lange
nachtrust. Ik zette de TV maar eens aan. Na wat gezap vond ik op één
of andere Duitse zender de 'Battle of Britain'. Probleem was dat ook
de Engelsen 'Duits' spraken. Het was dus een luidruchtige film, daar
kwam bij dat de gast in de hotelkamer naast mij het geronk van de
Messerschmitts en de Spitfires begon te imiteren. Toen begreep ik
helemaal niet meer wie nou eigenlijk wie was en zette ik hem
maar gauw uit. Ik weet toch wel wie gewonnen had.
De volgende morgen. Koers naar 'De Nadorst' in Hoorn. Een zeer
toepasselijke naam. Traditiegetrouw begon deze zonnige dag met
koffie en gebak. We werden voorzien van routebeschrijving en een
lunchpakket waarin 2 Hoornsche broeders zaten en 2 Westfriese
appels waarin de ster van Mercedes-Benz op de schil was weergegeven.
Het bleken overheerlijke lekkernijen. Op de parkeerplaats trof ik
naast veel bekenden ook weer veel nieuwe gezichten, waaronder dat
van Han Schreuder uit Aalsmeer. Ook SL-rijden en we kennen elkaar al
10 jaar...Han weet alles van SL´s.
Het begin van de tocht verliep voor ons wat rommelig. Bij het eerste
verkeerslicht raakten wij onze voorgangers al kwijt en na punt 4
raakten we de weg kwijt (voor ons gevoel althans). Ergens in Hoorn
kwamen wij een medeclublid tegen. Die had blijkbaar last van
hetzelfde want waar hij vandaan kwam stond zeker weten niet in de
routebeschrijving. Maar wonder boven wonder kwamen we een hele
colonne SL´s en SLC´s tegen ergens bij een brug. Wij er achteraan.
En we zette de route voort.
De 450 SL die voor ons reed had een voor- en een nadeel. Het
voordeel was dat hij nogal erg rookte. Dus ook al zouden wij de weg
opnieuw kwijt raken, we hoefden de rooksignalen maar te volgen en
het zou toch nog goed komen. Nadeel was dat deze wagen erg stonk.
Van de rooksignalen naar kasteel Radbout in Medemblik is een grote
stap voor de mensheid maar voor SL/SLC-rijders kan het in
een middagje gepiept zijn. Om maar één van de vele attracties toe
te lichten. Hier kon ik mijn geheugen opfrissen wat onze vaderlandse
geschiedenis aan gaat.
Daarna vervolgden wij onze weg via Twiskerslot naar Oudendijk,
alwaar wij onszelf nog trakteerden op een heerlijk diner.
De routebeschrijving nog even doornemende moet ik helaas concluderen
dat het mij niet gelukt is om alle bezienswaardigheden die
Westfrieland te bieden had te ontdekken. Dat neemt niet weg dat wij
kunnen terugblikken op een buitengewoon weekend en ik hoop dat er
volgend jaar als wij 40 jaar R/C 107 gedenken er nog veel uitstapjes
zullen volgen.
Mocht het bestuur een beroep doen op een verslaggever van deze
uitjes dan heb ik er niets op tegen mij weer beschikbaar te stellen.
Jaco van der Mik
De foto reportage hiervan
kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
SLEUTELDAG/TAXATIEDAG GRAVE
06-10-2010
Na vertrokken te
zijn vanuit de achterhoek via een mooie route door
Duitsland komen we aan in Grave.
De zon is volop aanwezig en zal ons de hele middag vergezellen.
Nou ja, op een paar te verwaarlozen regendruppels na. Velen
waren al flink aan het SLeutelen geslagen. Eerst maar eens
lekker rondneuzen en effe lekker bijkletsen.
Deze dag was er de
mogelijkheid om je auto te laten taxeren. Na tevens kennis gemaakt
te hebben met een aantal nieuwe leden en weer een aantal tips rijker
gaan we op zoek naar Jack van der Hoek om onze auto te laten
taxeren. Zelf is Jack deze dag met een unieke Ford Cortina station
naar Grave gekomen. Hiervan bestaan er nog slechts 5 stuks. Eerst
worden er een aantal foto's van de SL gemaakt. Vervolgens volgde er
een nauwkeurige inspectie. Aansluitend kwam het oordeel mbt de
conditie van de auto. Het voelde net alsof je de uitslag van je
schoolexamen kreeg, haha. Maar net zoals bij de vijf andere
taxaties volgde er ook voor ons een positief oordeel.
"Balletje mayo" werd er
opeens geroepen. Er was een heerlijke lunch bereid met belegde
broodjes en een gehaktbal. Na de lunch laten we ons door Theo
Bouwman informeren over de bekleding van de stoelen. Gezien bij onze
SL het zitvlak van alleen de bestuurdersstoel enigszins versleten is
zou slechts alleen dit deel vervangen kunnen worden. Naar aanleiding
van kleurstalen hebben we de kleur c.q. motief van de stoffen
bekleding weten te bepalen. Vervolgens, na nog een rondje bij
iedereen gemaakt te hebben en weer veel sleuteltips rijker,
besluiten we om met het kapje open huiswaarts te gaan.
Het was een leuke
SLeuteldag met mooi weer en een goede opkomst van ongeveer 30
auto’s. Met dank voor de zeer goed verzorgde ontvangst.
Groeten, Bas Fransoo
De foto reportage hiervan
kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
SLEUTELDAG 21 AUGUSTUS IN ZUID- BEIJERLAND
25-08-2010
Afgelopen
zaterdag 21 augustus als nieuw lid de eerste ervaring mogen
optekenen van de SLeuteldag te Zuid- Beijerland. Om te
beginnen een SLeuteldag die gezegend was met typische
'technisch weer'; ideaal om buiten te zijn en niet te warm
om je in te spannen, wat vele leden dan ook actief deden. De
opkomst met 25 leden viel niet tegen, waarschijnlijk ook
geholpen door dit geschikte weerbeeld, waarbij open rijden
van en naar de locatie van Hans te Zuid- Beijerland ook als
een genoegen omschreven kon worden ('oben-ohne' uiteraard).
Even terug
naar de inspanningen waarvan er deze SLeuteldag meerdere
voorbij kwamen. Een beknopt overzicht:
-
poging tot
achterhalen van een defecte inspuitunit bij een 280SL, met
als vervelend intermezzo een back-fire, met een kromme
luchtinlaatklep als resultaat (gelukkig was er een reserve
exemplaar beschikbaar in de 'snoepwinkel' van Hans)
-
een combinatie
van 'speling in gaspedaal', 'slecht
stationair lopen', 'defecte spiegel bediening' en
'verwarmingsprobleem' op een SLC van een nieuw lid welke
allemaal zijn gefikst. Een mooiere start van het
lidmaatschap is nauwelijks denkbaar
-
niet werkende
klok (veel voorkomend euvel); vervanging van het
instrumentenunit leidde echter niet tot gewenst resultaat
(toerenteller wilde niet meewerken). Wel handig om te zien
hoe makkelijk het instrumentenpaneel uit het dashboard
verwijderd kan worden
-
gesteun van
onder de motorkap ivm een niet loslatende bout van de
verwarmingsventilator
-
en vele
medeleden die op zoek naar onderdelen rondstruinend toch net
dat ene benodigde onderdeel op de kop konden tikken
Verder
viel op dat niet alleen het sleutelen zelf, vaak met
hulp van anderen, tot mooie resultaten of inzichten leidde,
maar dat ook het meekijken bij anderen zeer verhelderend kan
werken. Een andere opvallende onderdeel van deze dag
was voor mij het aardige ten opzichte van een toerrit, dat
je bij deze SLeuteldag meer in contact komt met andere
leden. Zowel door het nadenken over mogelijke
oplossingen als het delen van kennis en/of ondersteunen om
gezamenlijk de oplossingen te realiseren.
Tussen de
middag was er ook gedacht aan de inwendige mens. SLeutelen
maakt blijkbaar hongerig; de broodjes kroket en kaas
vonden goed aftrek.
Alles
overziend voor vele leden een nuttige/praktische SLeutel
bijeenkomst waarbij een ieder met oplossingen, onderdelen en
nieuw verworven kennis en/of kennissen met de zon in de rug
huiswaarts keerde.
René van
Winden
De foto reportage hiervan
kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
FRIESLANDRIT ZONDAG 08 AUGUSTUS 2010
17-08-2010
Hierbij een verslag van
de hartje zomer 2010 gereden Frieslandrit door twee vers aangetreden
leden van de club. Voorafgaand aan de clubrit op zondag vertrokken
wij vrijdag al vanuit het kasrijke mooie Westland richting onze
bjeeldschøne Fjriese pjrøvincie. Nadat we op zaterdag de omgeving
van het Drents Friese Wold hadden verkend, vertrokken we
zondagochtend naar Vledder, het startpunt van de tocht.
In Vledder aangekomen was
al snel duidelijk waar we moesten zijn, een parkeerplaats vol SL-len
keurig op een rij voor restaurant “De Tippe” laat weinig te raden
over! Hier volgde een warm onthaal bij de club en werden we na het
in ontvangst nemen van de routebeschrijving getrakteerd op koffie
met gebak. Na een inleidend welkom, een bedankwoord voor de
organisatoren van deze rit, Lammy Pastoor en Adriaan Moret, nam
Adriaan het woord om enige toelichting te geven op de bedoeling van
de dag. Net voor twaalven werden de eerste motoren aangezwengeld
(gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer met de hand) en
vertrokken we met 35x trots bezit, opgesplitst in groepen, richting
Boyl. Je zou haast zelf uitstappen en langs de weg kijken naar wat
er voor moois voorbij komt, dat is toch een genot. Vanaf het eerste
moment kon worden genoten van de pracht van het Friese land, smalle
weggetjes met hoge bomen, schitterend uitzicht over de weilanden.
Hier staan nog koeien in de wei en het gras was op veel plaatsen net
gemaaid waardoor de velden wel licht leken te geven, zo mooi groen.
In Boyl passeerden we het honk van de Mazda MX-5 freaks en werd de
weg vervolgd naar Oldeberkoop. Alhoewel sprake was van een redelijk
aangename temperatuur viel er onderweg helaas wel een spatje regen
en waren de echte cabrio Die Hards genoodzaakt de kapjes te sluiten.
Na Spartaans hobbelen op de ‘Sparjebird’ werd in Beesterzwaag de
tijd genomen voor het verwennen van de inwendige mens.
Rond een uur of twee was
het vertrek richting eindbestemming ‘rondvaardij Princehof’ in
Drachten waar we de dag afsloten met een rondvaart door het
beschermd natuurgebied de Alde Faenen. Naast de mooie natuur konden
we aan boord genieten van een hapje en een drankje en een gezellig
praatje met andere clubleden. De dag werd door enkele leden
afgesloten met een etentje, de rest vertrok voldaan en uitziend naar
de volgende rit naar huis. Wij hebben een leuke dag gehad en zien
jullie allemaal graag weer bij een volgende gelegenheid. Lammy en
Adriaan, namens iedereen, bedankt!
Diana en Sander van
IJzendoorn
De foto reportage hiervan
kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
STICHTING
OLDTIMERDAG APPELSCHA
14-08-2010
Omdat er in september geen clubrit
plaatsvindt, willen we de leden die toch een leuke dag met
hun SL/C willen hebben, deze deze oldtimerdag onder de
aandacht brengen. U dient wel zelf in te schrijven.
Klik
hier voor meer info.
ROTTERDAM - OOSTVOORNE RIT
25-07-2010
Eindelijk is het dan 17
juli 2010.
Vanaf 11.00 uur worden de ingeschreven deelnemers verwacht bij Van
Dijk Mercedes in Rotterdam.
De ontvangst aldaar was prima. Op één van de ruime verdiepingen
worden we verwelkomd met koffie en heerlijk gebak.
Verschillende deelnemers konden hier ook terecht voor de opvolger
van hun oldtimer, een hedendaagse Mercedes.
Aansluitend aan deze ontvangst gingen we een verdieping hoger voor
de aftrap van de rit. Martin Vroegh, voorzitter van de club, maakte
hier ook bekend dat de vereniging floreert met nu 318 leden. Ook
werd de algemeen directeur, dhr Henk van ‘t End bedankt voor de
hartelijke ontvangst aldaar. Om dit mee te kunnen maken had deze
zijn vakantievlucht er zelfs voor verzet.
Nadat de organisatoren van de rit, Saskia en Vincent Breur, alle ins
en outs verteld hadden over het programma, zijn we op pad gegaan.
Via de Overschieseweg richting Schipluiden. Hier namen velen een
eerste stop. In dit idyllische dorp waren hiervoor verschillende
mogelijkheden om dan tevens de eerste rit- indrukken te verwerken.
Vervolgens langs de Trambrug over de Vlaardingse vaart en de Molen
Korpershoek naar de pont in Maassluis. Wij hebben in het verleden in
Brielle gewoond maar nu,vele jaren later, kwamen we voor het eerst
op de Noordzeeweg = landtong Rozenburg.
Een staaltje van technisch vernuft hier is de Maeslandkering. Deze
moet je gezien hebben inclusief het uitzicht over de haveningang en
de Nieuwe Waterweg
Op de terugweg reden we richting Brielle. Daar aangekomen met onze
oldtimers voelden wij ons echt de Spanjaarden en/of de Geuzen. Nu
hoefden wij de poort niet te rammen.
De 400 monumenten hebben we niet allemaal kunnen bezoeken; wie weet
doen we dat later.
We vervolgden we route via Tinte naar Rockanje en daarvandaan via
het duingebied naar Oostvoorne.
Hier was het eindpunt gepland bij het privé oldtimermuseum van De
Rijke met meer dan 230 stuks, waarvan de oudste uit 1904 dateert.
Mocht je jezelf vervelen dan kon je hier in ieder geval het idee op
doen dat er diverse verzamelmogelijkheden zijn.
Afsluitend willen wij Vincent en Saskia hartelijk bedanken
voor hetgeen zij ons hebben laten zien op deze middag.
We moeten zeker nog eens terug……………..!
Fam. Postma, Roosendaal.
De foto reportage hiervan kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
RIJK VAN NIJMEGEN 20 JUNI 2010
21-06-2010
Het
gebruikelijke recept. Verzamelen in Noord-Holland bij de grote M.
Nog even gas tanken bij de buren en dan (kap gesloten) de reis naar
Berg en Dal gestart. Waar we tussen 11 en 12 uur verwacht worden in
Hotel Erica.
We kunnen soepeltjes doorrijden. Geen werkzaamheden aan de weg, geen
files.
Om kwart over 10 rijden we de parkeerplaats van het Hotel op.
Het ontvangstcomité staat al klaar. Rob en Mark Roef (de
organisatoren van deze rit) en Han Emmen (de rittencoördinator). Eén
voor één druppelen onze clubleden binnen, met als resultaat een
33-tal auto’s. Weer geen slechte opkomst.
In het restaurant staan de koffie, thee en het gebak alweer op ons
te wachten. Na zo’n ritje van 170 km lusten we wel wat. Er is keus
genoeg.
Bernhard van der Stoep vervangt onze voorzitter Martin (die
onweersbuien in de Var aan het fotograferen is) en heet iedereen
welkom. Han legt het protocol van deze rit uit, waarna Rob Roef nog
enige aanvullingen geeft voor de te rijden route. 12 uur geweest.
We kunnen starten maar..... 1 van onze ouwetjes weigert dienst.
Starten, lopen, uit .1x 2x enz. En dan kom je niet ver. Ger trekt
zijn gereedschap te voorschijn. Hij denkt aan het brandstofrelais.
Via het handschoenkastje wordt er geopereerd. Als dit niet gaat
lukken dan moet de ANWB er maar bijgehaald worden. Na (voor ons
leken) wat gerommel opnieuw gestart. Hiep, hiep hoera!!! We kunnen
op pad. Het loopt inmiddels tegen 1 uur.
Het is weer even wennen. Foutje naar links, foutje naar rechts. We
krijgen het door.
Ondanks dat er door ons niet op de bijgevoegde km standen gelet kan
worden, en dat zal ook voor de bestuurders van snelheidsmeters in
Miles het geval zijn, zijn de aanwijzingen verder duidelijk.
Het is best lekker weer en we zijn blij dat we de kap open hebben
gedaan. Onze land is hier, zo als altijd bij onze ritten het geval
is, erg mooi.
We rijden richting Duitsland en het landschap gaat glooien. We gaan
er het vakantiegevoel van krijgen. Af en toe een verloren Duitse
vlag. Het voetbal gevoel zit er niet echt in daar. Maar ja wat wil
je ook. 1 zielig puntje uit 2 wedstrijden.
We rijden door Kleve. De kroeg naast de kerk heeft een aanbieding
beerdigungs-kaffee.
Ik
krijg er geen dorst van. Langs Mercedes dealer Herbrand. Hij lijkt
uitverkocht. 1 eenzame Mercedes op de parkeerplaats.
Verder gaat het.
RINDERN, DUFFELWARD, BIMMEN.
We houden het nog steeds droog. Al belooft de lucht ons nog wel wat.
Niet kijken gewoon
doorrrrrrrrijden!
In Millingen stoppen we voor de lunch. Het is inmiddels half 3.
We vervolgen onze weg tot aan Ooij. We missen de Spruitenkamp.
Rijden een rondje.
Vinden de goede weg en bij boerderij “de Plak” stuiten we op een
barricade. ONZE weg is afgesloten wegens een fietsronde of zo
iets. Hoe durven ze. Nog een 25 km te gaan volgens de beschrijving.
We besluiten (Sorry Rob en Mark) om onze TRUUS opdracht te geven
Hotel Erica voor ons te zoeken. We willen toch ook nog even
nazitten met de leden en het is al aan de late kant. We blijken maar
5 km verwijderd van Berg en Dal en als laatste rijden we
de parkeerplaats op. We hebben het droog gehouden. We komen de eerste
vertrekkers tegen.
We kletsen nog wat na met elkaar. De Westfriese gang, aangevuld met
nieuw lid, Erik Voorn, besluit om te blijven eten. Heel gezellig
allemaal. En om een uur of 9 rijden we weer terug. Uitgezwaaid door
de fam. Dekker, want die mogen blijven slapen.
Met een klein filetje bij Muiden rijden we weer gladjes richting
Hoorn en omstreken. Tegen 11 uur zijn we thuis.
Rob en Mark we hebben zeer genoten van de rit en de prachtige
omgeving. Bedankt.
(En dat
laatste stukje komt nog wel een keer hoor.)
Margreet Sondag.
De foto reportage hiervan kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
SLEUTELDAG GRAVE OP 3 JULI GAAT NIET DOOR!!!!
08-06-2010
Door onvoorziene
omstandigheden kan de Sleuteldag in Grave op 3 juli helaas niet
doorgaan. Deze wordt dus ook van de agenda gehaald en de
eerstvolgende Sleuteldag zal zijn op 21 augustus in Zuid-Beijerland.
De SLeuteldag/Taxatiedag
in Grave op 25 september gaat gewoon door.
Groeten, Vincent Breur
techniek@mbrc107club.nl
SLEUTELDAG 29 MEI IN
BURGUM (FRIESLAND)
07-05-2010
De Sleuteldag in het
hoge noorden was weer goed bezocht en er waren zelfs meer
Sleutelaars dan vorig jaar. Er waren een hoop nieuwe leden en
sommigen van hen kwamen voor de taxatie van hun bolide. Marcel
Houtman van
www.home.wanadoo.nl/expertisebureauhoutman
heeft deze dag 5 auto’s getaxeerd.
Theo Bouman van
www.autotapijt.nl heeft weer een aantal
windschermen verkocht en hij had ook weer een kleurstaal voor mijn
auto meegenomen. Helaas was het niet de goede kleur en het blijkt
niet makkelijk om de juiste kleur te pakken te krijgen, maar hij
blijft het proberen.
Het bedrijf Autoschat
www.autoschat.nl heeft ons weer grandioos
ontvangen met koffie en een heerlijk stuk Fries suikerbrood. Ook de
lunch was voortreffelijk met een lekkere runderbouillon en broodjes
met kaas, ham en kroket.
Ik kon helaas deze dag
minder de rol van gastheer op me nemen aangezien ik zelf druk aan
het sleutelen was. Onze wagen was niet door de APK keuring gekomen
en ik had de benodigde onderdelen vooraf besteld bij
www.autodemontage.net en Michel van
Beiboer MB parts heeft er keurig voor gezorgd dat het
zaterdagmorgen allemaal bij Autoschat klaar lag.
Ik heb samen met Adriaan de wiellagers rechtsvoor vervangen en
tevens de fuseekogelhoes. Deze laatste was gescheurd en dat is een
minpuntje voor de APK keuring. Ik heb ook gelijk de remblokken
achter vervangen, omdat we over enkele weken de bergen ingaan en
dan is het wel zo prettig om nieuwe blokken onder de wagen te
hebben. Dit nam nogal wat tijd in beslag waardoor ik niet de tijd
had om mensen te ontvangen en voor te stellen aan de leden van de
club.
De maandag erop is onze auto alsnog APK goedgekeurd en zijn we
daar gelukkig weer 2 jaar vanaf.
Ik kan nog een heel
verhaal schrijven, maar het is leuker om eens een deelnemer aan het
woord te laten. Dit is een e-mail, (zie hieronder) die ik vlak na
de Sleuteldag binnenkreeg van Hans en Liesbeth, die voor de eerste
keer op een SLeuteldag waren en eigenlijk typeert deze e-mail de
SLeuteldag heel treffend.
Groeten, Vincent
Hallo Vincent, dag Saskia,
Allereerst willen we jullie bedanken voor de bijzondere geslaagde
dag gisteren in Burgum.
Het was voor ons de eerste kennismaking met jullie en de club in
het algemeen, eigenlijk hebben we amper met de SL gereden en was
alles dus nieuw voor ons.
Het was gezellig en de ontvangst was perfect, fantastisch was alles
geregeld, het gaat hierbij natuurlijk niet om de broodjes of de
koffie...... maar het geeft een fijne indruk en zo'n pauze is leuk
om eens met de diverse mensen te spreken.
Ger was natuurlijk voor ons de hulp waar we niet zonder konden, we
hebben heel wat geleerd en de kachel functioneert weer Einwand Frei!
Zonder jou membraam was dat niet gelukt en we zijn ons ervan bewust
dat we heel veel geluk hadden dat je dit onderdeel zomaar af wou
staan.
Uiteindelijk hebben we de binnenbekleding van de linker deur er
toch nog afgekregen zodat we nu ook de elektromotor kunnen
repareren en gerammel eens voor altijd kunnen verbannen, het is
iets wat we niet willen horen hé bij een Mercedes.
Op het laatst heeft Adriaan ons nog even geholpen met wat tips over
de cabriokap, ook hij bleek meer dan hulpbereid.
Zo hoort een club te zijn maar we weten dat dit eerder een
uitzondering is dan regel, tenslotte willen we jullie beiden
nogmaals bedanken voor de moeite en het organiseren van deze
sleuteldag maar ook voor het werk dat jullie achter de schermen
verrichten.
En......Vincent als we er warmpjes bij zitten in onze "Lady" zoals
de eerste eigenaresse de SL noemde hebben we dat aan jou en Ger te
danken.
Super, tot de volgende keer, Liesbeth en Hans
AANMELDING RITTEN
28-05-2010
Beste leden,
Ook de AAA rit , die
gehouden werd op zondag 23 mei jongstleden, was weer een
eclatant succes. De route (met een pittige zoektocht naar de
beginlocatie) was gevarieerd en de weergoden waren de vele
deelnemers uitermate gunstig gestemd. Nogmaals dank aan Diny en
Jos van Zundert.
Naar aanleiding van onze ervaringen met de digitale aanmeldingen
voor diverse ritten willen we graag het volgende opmerken.
Vaak worden bestuursleden in de week voor de rit gebeld door
sommige (nieuwe) leden met vragen over lidnummers, locaties van
ritten etc etc.
Aangezien de meeste bestuursleden er ook nog een betaalde hobby
op na houden, willen we u vragen hen zo weinig mogelijk
daarover lastig te vallen.
Als u zich tijdig voor de rit aanmeldt met de juiste gegevens en
tijdig uw rittentientje overmaakt
met
vermelding van uw lidnummer
naar het juiste rekeningnummer van de club dan krijgt u van ons
gegarandeerd enkele dagen van te voren de juiste locatie.
Overmaken van een tientje zonder aanmelding valt eveneens onder
foutieve aanmelding en onjuist opgave voor een evenement
Wilt u dit jaar meedoen met een evenement checkt u dan even de
gegevens inzake het kenteken van uw auto en uw lidnummer. De
onvolkomenheden kunnen we dan samen in alle rust nog even
oplossen.
We rekenen op uw
begrip en medewerking.
Met vriendelijke
groet, namens het bestuur,
Martin Vroegh, voorzitter
AAA RIT IN NOORD- BRABANT
27-05-2010
Zondag de
23e is de AAA rit in Noord- Brabant gereden. Het was zoals we gewent
zijn weer een rit van hoog niveau.
Dank aan alle leden die zich hier voor ingezet hebben.
U kunt hier nogmaals van genieten door het prachtige
foto album te bekijken, gemaakt
door Betty Dekker.
Klik
hier om het verslag van
de AAA rit in het regionaal nieuws uit Brabant te lezen.
Chris Hoogeveen
SLEUTEL/TAXATIEDAG 24 APRIL IN ZUID-
BEIJERLAND
25-04-2010
Na een paar jaar
lidmaatschap van de Mercedes-Benz R/C 107 Club was ik nog nooit op
een SLeuteldag geweest. Ik woon namelijk vlak bij Ger Sondag en als
er dus wat te sleutelen is Ger altijd bereid om te helpen.
Ik had me dus niet echt opgegeven om te sleutelen maar meer om de
locatie eens te bekijken en of er nog wat onderdelen voor mijn
Mercedes waren te verkrijgen en natuurlijk niet het onbelangrijkste
de gezelligheid.
Nu ik er toch heen ging was het natuurlijk ook net zo eenvoudig om
mijn auto te laten taxeren want dat moest dit jaar ook weer
gebeuren.
Echter op de openingsrit 18 april in de omgeving Harderwijk werd ik
benaderd door Vincent.
Daar ik toch naar de SLeuteldag ging of ik dan ook maar de
deelnemers wilde ontvangen en de volgorde van de taxatie wilde
begeleiden, omdat hijzelf helaas niet aanwezig kon zijn?
Dus met een taak erbij vertrokken we s’morgens om 8.00 uur richting
Zuid- Beijerland.
Op het parkeerterrein van de grote M spreken we af met Ger en samen
reden we verder.
Rond de klok van 10.00 uur kwamen we aan. Er waren al enkele leden
aanwezig en Jack van der Hoek was al begonnen met het taxeren en hij
heeft deze dag 10 auto’s getaxeerd.
Het weer was heerlijk dus er kon ook prima buiten gesleuteld worden.
Dit weer was ook prettig voor de meegekomen dames die dus lekker in
het zonnetje konden zitten.
Alice wist nog de nodige verjaardagkalenders onder de leden af te
geven.
Ger heeft weer de nodige reparaties verricht. Bij meerdere leden is
de verwarming gemaakt en hierbij heeft Ger een vacuümpomp ingezet
met een vacuümmeter om de activators en dus het vacuüm van het
systeem te testen. Soms is het een kwestie van een membraan
vervangen en een andere keer mis je een onderdeel die je meestal bij
Hans gelijk kan kopen dus is iedereen weer tevreden. Er zijn o.a.
deurhandgrepen vervangen en bij twee auto’s is de complete
middenconsole vervangen. De 560 SL op de brug stond er iets
langer dan gepland, maar door een benzinelekkage moest er even
geïmproviseerd worden om tientallen liters benzine op te vangen.
Even een brandstofpomp vervangen duurde uiteindelijk iets langer,
maar ook dit lid kon aan het einde van de dag gewoon met zijn eigen
auto naar huis rijden. Er zijn weer een hoop leden op één of andere
manier geholpen en met een opkomst van ongeveer 25 auto’s was dit
weer een hele geslaagde dag
En ik heb lekker rond gekeken, hier en daar wat tips gegeven en met
diverse nieuwe en bijna leden gesproken. Ook was Theo Bouwman van
www.autotapijt.nl
weer bij ons aanwezig.
Bij hem kan je terecht voor een windscherm, bekleding of onderdelen
van je interieurbekleding.
Het was weer een mooie dag op een perfecte locatie.
Groeten Frans Vlaar.
De foto reportage hiervan kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
ALV 18 APRIL 2010 EN OPENINGSRIT OVER DE VELUWE
19-04-2010
Beginnen we de slotrit van 2009 met Westfriese
MIST,
dit keer is het met de lucht van Westfriese
MEST.
Krijg
je er hier zomaar bij cadeau wanneer je met je open karretje door DE
STREEK rijdt. “Hebben ze thuis niet, van die lekkere luchten!”
Maar er is langs de Strekerweg veel moois te zien op deze,voor ons
als pensionado’s, vroege (09.00 uur) zondagmorgen. De bollen komen
flink boven de grond en de pioenen laten zich al zien. Velden vol.
We zien zelfs Lama’s. Daar hoef je dus niet voor naar Peru.
Bij de Markerwaarddijk schijnt het zonnetje al volop. IJsselmeer en
Markermeer zijn praktisch rimpelloos. En ook daar doet de natuur
flink haar best. In de buurt van de vluchthaven zijn de Aalscholvers
druk bezig met nesten bouwen en broeden. Het resultaat is een kaal
en wit uitgeslagen groep bomen. Geen blad meer te bekennen.
Het is verbazend wat er zoal op en rond de dijk leeft. Vroeg in de
morgen huppelen er al vele konijnen families rond. Hier zijn we
te laat voor. Ze zijn op deze tijd alweer (vraag me niet waar)
weggekropen voor het verkeer op HUN dijk. In de zomermaanden mogen
we ons verheugen op zwermen muggen. Daar zijn we nu gelukkig
te vroeg voor. Dat is weer meegenomen. Scheelt een hoop gepoets
aan autoruiten en grille.
Maar wat dacht je van o.a. meeuwen, spreeuwen, reigers, kraaien,
zwanen, eenden, ganzen en futen. En dan verschijnen er in de loop
van het jaar nog allerlei planten en bloemen. Niet alleen op de
dijk, maar ook op de vluchtstrook en tussen de vangrail. Die dijk is
nog zo saai niet.
Het is een lekker rustig ritje en we komen even over tienen aan bij
Kasteel “De Essenburg”.
www.essenburgh.nl voor wie
nog eens wil nalezen wat de levensloop van dit kasteel is.
Onze voorzitter en rittencoördinator zijn reeds aanwezig. De één
komt net zijn bed, aldaar, uit en de ander heeft al een ritje uit
Brabant achter de rug. Maar ze zien er beiden fris en fruitig uit.
Koffie is er pas vanaf 11 uur eerder is de catering van het kasteel
niet op toeren. Jammer want we lusten wel een bakkie. Wanneer we in
de vergaderzaal voor de ALV terechtkunnen komt het helemaal goed.
Koffie/ thee en een koek. Lekker.
Voor de vergadering aanvangt zijn er broodjes. Nog even in het
zonnetje lunchen en elkaars speeltjes bewonderen. Er hebben zich 50
leden gemeld voor deze dag. Ik heb de auto’s niet precies geteld,
maar het zijn er echt heel veel. Hierna kan de vergadering
beginnen.
De voorzitter neemt het woord. Blikt terug en vooruit. Bedankt Petar
voor zijn inzet als penningmeester. Heet de nieuwe bestuursleden,
Rob en Bernard welkom.
De uitslag van de fotowedstrijd voor de verjaardagskalender wordt
bekend gemaakt.
Matthijs Teunissen wint de vergroting, op canvas, van zijn
ingezonden foto.
Han en Rob geven een toelichting op de te rijden rit. En na het
inleveren van de daarvoor bestemde bon ontvangen we de kalender en
kunnen we weer in kleine groepjes van start. Het is heerlijk warm.
Niet verkeerd.
We rijden over de Veluwe langs de nog dorre heidevelden en door
lanen met enorme bomen. Het bladgroen begint er hier en daar al
flink aan te komen. We worden gewaarschuwd voor plotseling
overstekende zwijnen, maar we zien niets meer dan losgewoelde
bermen. Gelukkig maar, want ik denk niet dat onze SL’s blij worden
van een ontmoeting met een wild zwijn. Dat wint’ie nooit.
We rijden rustig richting Kasteel Staverden. Er is genoeg
parkeerruimte bij het Kasteel en de daarachter gelegen Brasserie. We
praten gezellig na op het terras met een hapje en een drankje.
Langzamerhand wordt het stiller op het terras. De meeste leden keren
huiswaarts. Een kleine groep blijft eten. En na afloop besluiten we,
toch maar met de kap op, richting het Westen te rijden.
Het is
weer een geslaagde SL dag geweest. Rob Los heeft er een mooie rit
van weten te maken. Met mooie start en eind locaties. Bedankt Rob en
Roeline!
Margreet Sondag.
De foto reportage hiervan kunt u bekijken in
de
Activiteiten Albums.
VERNIEUWD FORUM
27-02-2010
Zoals de
meesten al gemerkt hebben is het forum naar de nieuwste versie 3.0.6
geüpgraded.
Het zal even wennen zijn, maar het ziet er prima uit.
Veel succes met de nieuwe meldingen/vragen.
EERSTE CLUB BIJEENKOMST 2010 TE ALMERE
15-02-2010
Zondagmorgen ik
schuif de gordijnen open. Verrassing!! Sneeuw. Eén ding is dus
direct duidelijk dit wordt niet onze eerste SL Rit. Jammer. Met een
beetje droog weer had het erin kunnen zitten. Om 12.30 dus met de
jongere broer op weg naar Almere. We blijven ons er altijd weer over
verbazen hoe druk de wegen van en naar Amsterdam zijn op een gewone
zondagmiddag. Het is altijd file rijden van en naar onze hoofdstad.
Maar geen geklaag. Het rijdt. 50 min. duurt de reis. Normale
reistijd.
Op de parkeerplaats staat 1 SL. In Almere worden we ontvangen door
Hans Eric met koffie/thee en gebak. Lekker. Eerst maar eens even
iedereen begroeten. Leuk er zijn ook weer nieuwe leden aanwezig.
De spreker die deze dag uitgenodigd is, is Wout Benning. Hij is
hoofd homologatie bij Mercedes-Benz Nederland. Daarnaast is hij
bestuurslid van de MBAC en leidt daar de Commissie Techniek en
Onderdelen. Bij Mercedes-Benz is hij momenteel vooral actief op het
gebied van milieuaspecten en duurzame mobiliteit. Ook weet hij veel
van de inbouw van lpg bij Mercedes-Benz.
Dat belooft wat voor aanwezige SL liefhebbers.
Ruim 40 personen zijn aanwezig, waarvan toch zeker een stuk of 12
dames. Wij verheugen ons op de nazit.
De heer Benning steekt van wal. Zijn uitleg is duidelijk, maar de
strekking van zijn betoog betreft toch vooral het moderne wagenpark.
Er is weinig toegespitst op de bolide van onze leden. Er wordt
evengoed door de aanwezigen veel opgestoken over brandstof,
katalysators, CO2 uitstoot en zuinig rijden.
En waarom de wereld vooral moet gaan rekeningrijden voor het milieu.
Voorlopig blijven onze ouwetjes, die al vrij van wegenbelasting
zijn, nog even buiten het rekeningrijden. Maar! .... men weet
maar nooit in dit land. Elke regel of wet is er om aangepast te
kunnen worden, toch? In de pauze krijgt elke aanwezige een
consumptiebon om straks bij de borrel te kunnen inleveren.
De meeste mensen nemen nu alvast een drankje. Intussen sneeuwt het
buiten maar door en in de verte zie ik schaatsers op het IJmeer. De
zeilboten in de jachthaven liggen vast in het ijs. Wel een mooi
plaatje.
Na afloop zijn er veel mensen die alweer gauw richting huis
gaan. Wanneer er rond gegaan wordt met het bitterballengarnituur
zijn er niet veel leden meer aanwezig. Uiteindelijk blijven we met
z’n vieren over om te eten. 3 heren en 1 dame. We bestellen het
Valentijn verrassingsmenu. Hoe romantisch kan je het hebben als
vrouw op 14 februari. Het eten was heerlijk.
Tot slot nog een rode roos mee naar huis. Wat wil je nog meer.
Hopelijk komen
onze leden bij de Algemene Leden Vergadering in grote getale naar
Harderwijk. Hebben we dan volop cabrio c.q. terrasjesweer?
Want dat is toch wat wij vrouwen het leukste aan de SL vinden. En
wie weet horen we dan iets meer over het resultaat van de
fotowedstrijd t.b.v. de verjaardagskalender.
Komt Allen!!!
Groet, Margreet
Sondag.
De foto reportage hiervan
kunt u bekijken in de
Activiteiten Albums.
OVERPEINZING VAN EEN SL
05-02-2010
Hallo
zijn jullie er nog?
Het duurt wel lang
deze winter. Ik sta hier maar te staan. Vorige jaren mocht ik bij
mooi weer nog wel eens een rondje toeren. Zelfs met de kap open.
Lekker de kachel op vol vermogen en knorren maar. Maar dit jaar is
het knudde. Zelfs de motorkap gaat zelden omhoog voor een aai over
de motor. De garage is wel verwarmd maar voor de baas niet aangenaam
van temperatuur. Ik maakte het zelfs mee dat de stuifsneeuw onder de
garagedeur door werd geblazen. Er lag een heel duin achter me. Nou
vind ik het wel prima hoor om met dit weer binnen te blijven. Ik heb
het niet zo op pekel. Venijnig goedje voor ons oldtimers. Maar ik
sta vol spanning te wachten op mijn eerste ritje in 2010. Zou het op
14 februari wat worden? De eerste meeting van de club. Ik hoop het,
maar ik ben bang dat mijn jongere broer de gelukkige wordt. Enfin
dan wordt het vast wel de Algemene Leden Vergadering in april. Ik
heb er weer zin in.
Rustig afwachten
maar jongens. Het is nu eenmaal ons lot, dat er redelijk zuinig met
ons omgesprongen wordt. Er zijn er van ons die zelfs niet met een
regenbui de deur uit komen. Of nog erger bij de KANS op regen hebben
ze al huisarrest. Zo erg is het gelukkig bij mijn baas niet. Nog
even volhouden maar en dan gaan we weer genieten van ons mooie
kikkerlandje. En misschien wel een keer daar buiten. We zullen
het nog even moeten doen met het nagenieten van de ritten van de
vorige jaren.
Tot ziens
allemaal. Ik hoop jullie weer in grote getale te ontmoeten in het
nieuwe seizoen.
Sunnyday
W107 SL
NIEUWSBRIEF FEHAC
26-01-2010
Klik
hier om de nieuwsbrief van de FEHAC
te openen
EERSTE
CLUBBIJEENKOMST 2010
25-01-2010
De eerste clubbijeenkomst van 2010 komt er
al weer aan. Op 14 februari as. organiseren we in Almere een
interessante lezing. Ook is deze middag bedoeld om onder het genot
van wat versnaperingen gezellig bij te praten en alvast wat te
mijmeren over het komende cabrio seizoen.
De spreker die deze dag komt is Wout
Benning. Hij is hoofd homologatie bij Mercedes-Benz Nederland.
Daarnaast is hij bestuurslid van de MBAC en leidt daar de Commissie
Techniek en Onderdelen. Bij Mercedes-Benz is hij momenteel vooral
actief op het gebied van milieuaspecten en duurzame mobiliteit. Ook
weet hij veel van de inbouw van LPG bij Mecedes-Benz.
De lezing zal vooral gaan over duurzame
mobiliteit. Ook zal ingegaan worden op toekomstige wetgeving en wat
e.e.a. inhoudt voor oldtimers en youngtimers.
Het zal dus een interessante middag worden
en bovenal leuk en gezellig denken we.
Het middagprogramma ziet er als volgt uit.
13.30 uur
Ontvangst met koffie, thee en gebak.
14.00 uur
Lezing met gelegenheid vragen te stellen.
Circa 16.00 uur
Borrel
De bijeenkomst is uitsluitend voor leden
van de Mercedes Benz R/C 107 Club Nederland en partner. De toegang
is gratis (inclusief koffie, thee, gebak en een drankje).
Wie het leuk vindt, kan in deze gezellige
locatie wat blijven eten na afloop. Dit is uiteraard voor eigen
rekening.
U kan zich opgeven via de Agenda. U
ontvangt dan 1 week van te voren het adres in Almere waar de lezing
gehouden wordt. De locatie ligt aan de rand van Almere en is zeer
eenvoudig bereikbaar. Er is meer dan voldoende (gratis)
parkeergelegenheid.
Met vriendelijke groet,
Hans Lagerwei.